US MARKETOtevírá za: 4 h 11 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Kofola ČS loni naplnila cíl EBITDA, tržby byly meziročně o desetinu vyšší

Společnost Kofola ČeskoSlovensko zveřejnila předběžné hospodářské výsledky za rok 2023 a potvrdila dosažení horní hranice avizovaného cíle EBITDA na úrovni 1,25 miliardy korun. Tržby firmě vzrostly o 10 % na 8,69 miliardy korun.

"Rok 2023 byl pro nás do jisté míry přelomový. Z pohledu strategického rozvoje jsme se vrátili k plánům předkrizových let. Akvizičně jsme byli nejaktivnější za poslední roky. Vstupujeme do nových byznysových příležitostí, které mají potenciál posunout celou skupinu opět o krok vpřed," okomentoval celoroční výsledky Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola.

V absolutní hodnotě se na celkovém výsledku nejvíce podepsala vydařená letní i vánoční sezóna v nápojovém segmentu v Česku a na Slovensku. "Přestože jsme čekali výrazný pokles objemu prodaných nápojů, naše silné značky si dokázaly udržet konzumenty. V segmentu čepovaných nápojů, kde je na trhu obecně cítit velký propad, jsme díky tradiční Kofole dokonce rostli," upozornil Samaras.

K výbornému výsledku pomohly i další pilíře rodinné nápojářské firmy. "Skokanem roku se stalo UGO, které vyrábí čerstvé šťávy a balené saláty a provozuje Freshbary a Salaterie – restaurace se zdravou stravou. Z pohledu celého roku UGO významně překonalo nejen plánované tržby, ale i očekávaný výsledek na úrovni EBITDA," vysvětlil Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.

Úspěšný rok má za sebou také LEROS, výrobce bylinných směsí a čajů, který zažil nejsilnější podzimní sezónu ve své historii. V prosinci pak otevřel svou první bylinkovou prodejnu v obchodním centru Černý Most v Praze.

Růst tržeb dosáhl 10,3 %, analytik Bohumil Trampota z Komerční banky očekával ale růst o celých 11 % a EBITDA za celý rok 1,26 miliardy korun. Analytici z J&T Banky byli ještě o něco optimističtější, když vyhlíželi nárůst tržeb o 11,5 % na 8,78 miliardy korun a EBITDA 1,28 miliardy korun. Z tohoto hlediska jsou předběžná čísla oznámená Kofolou lehce pod odhady.

Do roku 2024 vstupuje Kofola s několika novými divizemi. Platnost totiž nabyly dvě akvizice oznámené před koncem loňského roku – koupě jablečných sadů na Úsovsku a spoluvlastnictví kávových plantáží v Kolumbii. Na tyto zemědělské akvizice Kofola navázala v lednu koupí 49% podílu ve společnosti MIXA VENDING, díky kterému může posílit byznys provozováním nápojových a svačinových automatů. Na schválení antimonopolními úřady stále čeká akvizice společnosti Pivovary CZ Group, která stojí za výrobou piv Holba, Zubr a Litovel a jejímž většinovým vlastníkem by se Kofola měla stát letos.

Plánovaný interval EBITDA pro rok 2024 Kofola stanovila na 1,55–1,80 miliardy korun. "Náš odhad počítá s akvizicí pivovarů v průběhu prvního čtvrtletí a zahrnuje plně konsolidované výsledky, a to včetně přínosu společností Pivovary CZ Group a MIXA VENDING. Ukazatel čistého dluhu vůči EBITDA plánujeme držet pod 3," dodal Martin Pisklák.

"Výhled firmy na zisk EBITDA je mírně nad naším odhadem 1,61 miliardy Kč, bude ale záležet i na datu začlenění Pivovary CZ Group do Kofoly. Předběžné provozní výsledky za loňský rok jsou v souladu s odhady a výhled na letošní rok je lehce nad naším očekáváním, a proto zveřejněnou zprávu hodnotíme mírně pozitivně," napsal k výsledkům Kofoly ČS analytik Pavel Ryska z J&T Banky.

"Zveřejněné informace hodnotíme pozitivně. Očekávaný organický meziroční růst EBITDA o 12 % a 7% růst tržeb vypadá dobře ve světle slabého spotřebitelského sentimentu a vyšší DPH na nealkoholické nápoje na klíčovém trhu Kofoly v ČR. Očekávaný příspěvek z akvizic je nad naším výhledem. Slabšími bodem je naznačený nárůst CAPEX (podíl CAPEX na EBITDA by měl vzrůst na 40 % ze současných 34 %). Výhled na rok 2024 vnímáme jako realistický spíše blíže středu až dolní hranici uvedeného rozpětí. Ocenění akcií Kofoly na 6-7násobku EV/EBITDA pro rok 2024 se nezdá být vysoké," doplnili analytici z České spořitelny.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích a zaměstnává více než 2 000 lidí. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin LEROS, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.

Zdroj: Kofola ČS, ČTK

Akcie ČRKofola ČeskoSlovenskoPotravinyVýsledková sezóna
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa