US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-1,79 %
NASDAQ-1,30 %
S&P 500-1,13 %
ČEZ+1,41 %
KB+0,15 %
Erste-1,85 %

Boeing po problému s motorem doporučil nepoužívat některá letadla

(AKTUALIZOVÁNO) Americký výrobce letadel Boeing doporučil aerolinkám, aby zatím nepoužívaly stroje Boeing 777 se stejným typem motoru, jaký v sobotu způsobil potíže jednomu z letadel ve Spojených státech. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) hned po nehodě nařídil mimořádnou kontrolu uvedených letadel a některé letecké společnosti provoz těchto boeingů samy zastavily. Informace o příčinách nehody si v pondělí vyžádala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).

Redakce IW
Redakce IW
22. 2. 2021 | 10:39
Boeing

Letadlu Boeing 777 společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu v Denveru začal hořet pravý motor. Letadlo se vrátilo bezpečně na letiště, před rodinný dům na předměstí ale dopadl kus motoru. Letadlo bylo osazeno motory Pratt & Whitney 4000.

FAA oznámil, že nařízená inspekce patrně povede k tomu, že uvedené stroje budou muset být na čas odstaveny. Experti úřadu po incidentu prošli dostupná bezpečnostní data a došli k závěru, že je nutná častější kontrola lopatek v motoru. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zjistil, že při nehodě byl poškozen jen motor, poškození ostatních částí letadla bylo minimální.

Výrobce motoru Pratt & Whitney v tiskové zprávě sdělil, že vyčlenil tým expertů, který bude spolupracovat s vyšetřovateli. Zabývají se také návrhem, zda nezkrátit interval prohlídek částí motoru. Pratt & Whitney je součástí společnosti Raytheon Technologies a jedním ze tří výrobců motorů původně zapojených do výroby letadel 777. Motor Pratt & Whitney 4000, i když trochu jiný, mělo i nákladní letadlo Boeing 747, které mělo také v sobotu potíže v Nizozemsku. Úřady tuto nehodu nyní vyšetřují.

Společnost United Airlines uvedla, že svých 24 letadel Boeing 777 osazených zmíněným typem motoru postavila mimo provoz. Žádná jiná letecká společnost v USA přesně stejný typ letadel nepoužívá. Totožný typ letadla ale mají ve flotile aerolinky v Japonsku a Jižní Koreji. Japonské úřady nařídily provoz letadel s motory Pratt & Whitney 4000 zastavit. Japonské aerolinky Japan Airlines provozují 13 těchto strojů, aerolinky ANA Holdings pak 19. Japan Airlines v prosinci měly problém s letadlem, jemuž správně nefungoval levý motor.

Boeing v prohlášení uvedl, že vzhledem k vyšetřování zatím doporučuje zastavit provoz všech 69 letadel, která jsou osazena motory Pratt & Whitney 4000-112 a která jsou po světě v aktivní službě. Dalších 59 letadel tohoto typu a se stejným motorem je v hangárech. Kvůli pandemii je totiž letecká doprava stále výrazně omezena.

Potíže s letadly 777 přicházejí krátce poté, co muselo na více než rok a půl v celém světě zastavit provoz všech 387 letadel Boeing 737 MAX. Ačkoliv nyní se odstávka týká výrazně menšího počtu boeingů, znamená to pro výrobce nové těžkosti. FAA totiž firmu Boeing za problémy kolem výroby tvrdě kritizoval už při vyšetřování dvou nehod letadel 737 MAX. Při nich zahynulo celkem 346 lidí.

Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily, uvedla agentura Reuters. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.

Zdroj: ČTK

Boeing
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Cena stříbra vystřelila na dlouho nevídanou úroveň. Rodí se tržní šampion roku?

Cena stříbra vystřelila na dlouho nevídanou úroveň. Rodí se tržní šampion roku?

11. 6.-Petr Novotný
Stříbro