US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,11 %
NASDAQ+0,94 %
S&P 500+0,47 %
ČEZ-0,70 %
KB+0,19 %
Erste-1,07 %

ČR: Maloobchodní tržby v červnu meziročně klesly o šest procent

Maloobchodní tržby v červnu pokračovaly v meziročním poklesu, snížily se o šest procent. V květnu to bylo podle revidovaných údajů o 6,6 %. V červnu si opět pohoršily všechny typy prodejen s výjimkou lékáren a drogerií. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně byly tržby v maloobchodě vyšší o 0,2 %.

"Na poklesu se podílel především nižší prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin a nižší prodej výrobků pro domácnost," uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Nespecializované prodejny s převahou potravin si proti loňskému červnu pohoršily o 5,5 %, specializované prodejny potravin o 4,5 %. Tržby v prodejnách oděvů a obuvi klesly o 13,3 %, obchody se sportovními potřebami utržily o téměř 12 % méně, obchody s elektronikou měly tržby nižší o 11,3 % a prodejny potřeb pro domácnost zaznamenaly pokles o bezmála deset procent.

Šestý měsíc v řadě klesly tržby internetovým obchodům, pokles ale v jejich případě výrazně zpomalil. Zatímco v předchozích měsících byl vyšší než deset procent, v červnu to bylo 2,8 %.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o 7,2 %. Lidé méně utratili jak za koupi aut včetně náhradních dílů, tak za opravy.

"Za celé druhé čtvrtletí se maloobchodní tržby snížily meziročně o 2,7 %, tržby za potraviny klesly o 3,8 %, tržby za nepotravinářské zboží se snížily o 1,7 % a za pohonné hmoty o 3,5 %," uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ Marie Boušková. Při srovnání s předcovidovým obdobím, tedy s druhým čtvrtletím roku 2019, se však maloobchodní tržby přepočtené do srovnatelné cenové hladiny v letošním druhém kvartálu zvýšily o 1,4 %.

Analytici: Češi v červnu v obchodech utratili meziročně více, odnesli si méně

Češi v červnu v obchodech podle analytiků, které oslovila ČTK, meziročně utratili o deset procent více peněz, odnesli si ale o šest procent méně zboží. Výdaje podle některých analytiků zatím omezují především lidé s nižšími příjmy. Kvůli vysoké inflaci a rostoucím životním nákladům budou i další spotřebitelé útraty zřejmě omezovat, maloobchodníci musejí v druhé polovině roku počítat s dalším poklesem tržeb, dodali ekonomové.

Největší rozdíly v útratách a získaném zboží jsou podle hlavního ekonoma společnosti CYRRUS Víta Hradila v červnu zřetelné u pohonných hmot a oblečení. "Nejvíce české peněženky meziročně provětraly pohonné hmoty, kde se zákazníci nezdráhali utratit o 34,7 % více, ačkoli samotného benzinu za tyto prostředky dostali o 7,5 % méně," uvedl. V případě oděvů a obuvi lidé v obchodech podle něj nechali o 3,8 % více peněz a dostali za ně o 13,3 % méně zboží. Hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek doplnil, že u oblečení a bot ceny rostou prakticky nejrychleji, a to o více než 20 %.

Dufek dále řekl, že podle nových čísel je evidentní omezování nákupů v obchodech s výrobky pro volný čas, zábavu a rekreaci. "Těm tržby klesají už i nominálně," uvedl. Tito prodejci podle statistiků meziročně utržili o zhruba 12 % méně.

Většina analytiků se shodla, že lidé začínají šetřit. Nejvíce je to podle ekonoma firmy Deloitte Filipa Pastuchy vidět u tržeb za potraviny, které klesly o 5,5 %. "I ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 jsou tržby níže o necelých šest procent," řekl.

Hradil je ale přesvědčen, že zatímco výdaje omezují domácnosti s nižšími příjmy, plně to kompenzují lidé s vyššími výdělky. Ti podle něj chtějí úspory chránit před inflací a nejjednodušší způsob skýtají rychlé útraty. Upozornil, že to ale není dobrá zpráva z hlediska inflace, kdy pokračující příliv peněz obchodníkům nezavdá důvody k pomalejšímu zdražování.

Dufek dodal, že nejpravděpodobnějším scénářem pro druhou půlku roku je reálný pokles tržeb, omezování spotřeby, zaměření se na slevy a internetové obchody. "Za celý letošní rok očekáváme pokles maloobchodních tržeb reálně o 2,4 %," uvedl analytik Raiffeisenbank David Vagenknecht.

Zdroj: ČTK

Česká ekonomikaMaloobchod
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Česko jako investiční destinace: Proč zahraniční firmy váhají?

Česko jako investiční destinace: Proč zahraniční firmy váhají?

12. 9.-Vendula Pokorná
Byznys a podnikání