Firmě Nike kvůli silnějšímu dolaru a růstu nákladů v prvním finančním čtvrtletí klesl zisk o 22 %

Americkému výrobci sportovního oblečení a obuvi Nike klesl v prvním finančním čtvrtletí čistý zisk o 22 % na 1,47 miliardy dolarů. Důvodem byly vyšší náklady, zvláště na dopravu, a silnější dolar. Její akcie na zveřejněné výsledky zareagovaly asi desetiprocentním propadem.
Tržby za tři měsíce do konce srpna stouply o 4 % na téměř 12,7 miliardy dolarů. Bez zahrnutí vlivu změn směnných kurzů se zvýšily o deset procent. Silný dolar totiž snižuje tržby ze zahraničí při převodu na americkou měnu.
Tržby v Severní Americe, což je pro Nike největší trh, vzrostly o 13 % na 5,5 miliardy dolarů. V regionu zahrnujícím Evropu, Blízký východ a Afriku se téměř nezměnily, činily 3,33 miliardy dolarů. V Číně, která je pro firmu třetím nejvýznamnějším regionem, tržby klesly o 16 % na 1,65 miliardy dolarů.
Vyšší náklady na dopravu kvůli problémům v globálním dodavatelském řetězci mají negativní vliv na zisk firmy. Nike však očekává, že tyto problémy se v nadcházejících měsících zmírní. Náklady společnosti ve čtvrtletí stouply o deset procent na 3,9 miliardy dolarů.
Firma také varovala, že hrubé marže zůstanou v letošním fiskálním roce pod tlakem kvůli rychle rostoucímu dolaru a nutnosti vyšších slev. Celkové zásoby firmě na konci prvního čtvrtletí vzrostly o 44 % na 9,7 miliardy dolarů, v Severní Americe se zvýšily o 65 %. Poptávka po značkách Nike, včetně Jordan a Converse, ve čtvrtletí klesla. Lidé totiž kvůli krizi životních nákladů omezují nákupy zboží, které nepovažují za nezbytné.
Zdroj: ČTK