CNBC: Firmy stále více vracejí výrobu ze zahraničí do míst blíže spotřebě

Ve světě se stále více prosazuje trend návratu výroby ze zahraničí. Firmy se stále častěji snaží přenášet výrobu produktů, jako je oblečení a počítačové čipy, do oblastí, které jsou blíže místu konečného nákupu a spotřeby, a odvracejí se od výrobních velmocí, jako je Čína. Nový trend, který urychlila pandemie nemoci covid-19 a pak válka na Ukrajině, ale narušuje globální dodavatelské řetězce. Napsal to server americké televize CNBC.
Podle britské průmyslové skupiny Make UK výroba zboží blízko místa prodeje může snížit náklady. Hlavním důvodem pro místní výrobu je však podle průzkumu uskutečněného touto skupinou snaha vyhnout se problémům v delších dodavatelských řetězcích podobným těm, které způsobil covid-19 nebo válka na Ukrajině. Mezi výhody domácí výroby patří také nižší pravděpodobnost, že budou výrobky kopírovány, dále pak lepší kontrola kvality a menší dopad na životní prostředí.
Někteří vedoucí pracovníci se dokonce více zabývají domácí výrobou než vlivem umělé inteligence na své podnikání. Řada bank zaznamenala zmínky o trendu domácí výroby ve výsledkových zprávách o hospodaření firem z USA za poslední čtvrtletí. Finanční ústav Bank of America uvedl, že počet zmínek o tzv. reshoringu, kdy společnosti přesouvají výrobu ze zámoří do zemí, kde se zboží prodává, se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 128 %. Zmínky o umělé inteligenci pak o 85 procent.
Tento trend zaznamenala ve svém průzkumu také největší švýcarská banka UBS. Ta se dotazovala více než 1600 vedoucích pracovníků z celého světa a zjistila, že blíže k domovu chce přesunout části dodavatelského řetězce 78 % manažerů v Evropě, 70 % v USA a 54 % v Číně.
Odborník na oděvní průmysl Bill McRaith se domnívá, že model výroby zboží v zámoří a jeho přepravy do míst, kde se prodává, je nefunkční. McRaith je bývalým ředitelem oddělení, které má na starosti dodavatelské řetězce ve firmě PVH, majitele značky Tommy Hilfiger.
Firmy teď musejí zadat objednávku až pět měsíců předem a věřit, že se zboží prodá. V oděvním průmyslu tak dochází k nadměrným i nedostatečným objednávkám zásob zhruba o 20 až 25 %. Řešení vidí McRaith v tom, že firmy budou část zboží dál nakupovat v zahraničí a část se bude vyrábět poblíž místa prodeje.
Přesun výroby blíže k místům prodeje u oděvů také podporuje vliv TikToku. McRaith uvedl, že běžné oděvy, jako jsou bílé košile, by se mohly dál vyrábět v zahraničí. Přesunout by se však měla výroba specifických módních výrobků, u kterých se může objevit poptávka prakticky přes noc díky tomu, že se objeví u influencerů na TikToku nebo jiných podobných aplikacích. Firmy přesunem výroby mohou rychle reagovat na tyto změny v poptávce.
McRaith upozornil, že pandemie urychlila některé obchodní trendy a že už nejde o to, že by značky říkaly spotřebiteli co má kupovat, ale spotřebitel říká značkám, co chce kupovat. Celý obchodní model se tak obrátil, avšak současné dodavatelské řetězce byly vytvořeny ještě pro starý model.
Podle lobbistické skupiny Reshoring Initiative budou americké výrobní společnosti nabírat rekordní počty zaměstnanců. Loni oznámily, že vytvoří asi 360.000 míst, což bylo o 53 % více než v roce 2021. Údaje zahrnují pracovní místa ve výrobě v USA vytvořené domácími i zahraničními společnostmi. Nejvíce míst ohlásili výrobci elektrického vybavení, hlavně baterií pro elektromobily. Následovali výrobci počítačových produktů, včetně čipů.
Zdroj: ČTK