US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Walt Disney vypršela práva na nejstarší verzi postavičky Mickey Mouse. Jaký to bude mít dopad na hodnotu firmy?

Walt Disney je největší mezinárodní konglomerát v oblasti masmédií a zábavního průmyslu. V posledních 15 letech získal práva na některé z nejlepších mediálních franšíz. Komplikace se však nevyhýbají ani této "továrně na sny". Od začátku roku 2024 přišla společnost o práva na nejstarší verzi ikonické kreslené postavičky Mickey Mouse, ta přitom dostala firmu na výslunní a odstartovala etapu, v které se nové výtvory, licence a akvizice velkých společností nabalovaly jako sněhová koule.

Redakce IW
Redakce IW
15. 1. 2024 | 12:50
Americké akcie

Mickey Mouse, který je dílem Walta Disneyho, zakladatele společnosti, se poprvé objevil 18. listopadu 1928 v animovaném filmu Steamboat Willie. Tato postava v průběhu 90 let své existence výrazně měnila vzhled i osobnost odrážející kulturní hodnoty a trendy v animaci. Společnosti Disney se podařilo prosadit změny v autorských zákonech v roce 1976 a poté i v roce 1998, které prodloužily ochranu autorských práv nejprve na 50 a poté na 70 let od smrti autora.

V lednu 2024 však autorská práva vypršela a Mickey Mouse a s ním i Minnie se tak oficiálně stali ve Spojených státech veřejným majetkem. Jejich původní podoba je nyní volně dostupná pro použití bez obav o porušení autorských práv.

Hodnota postavy Mickey Mouse se odhaduje na 7,6 miliardy USD, což z ní činí jednu z nejhodnotnějších fiktivních postav na světě, přičemž tato hodnota bere v potaz filmy, zábavní parky, reklamní předměty a různé licenční dohody.

Jaký bude dopad na Walt Disney?

Tržní hodnota Walt Disney je k dnešnímu dni kolem 166 miliard USD. Ztráta práv na jedinou iteraci jejich ikonické postavičky tedy nebude mít téměř žádný vliv na celkovou hodnotu společnosti a její tržby. V březnu 2019 společnost koupila filmové studio 21st Century Fox za 71,3 miliardy USD, což je dosud její největší akvizice. Walt Disney vlastní také 80 procent ve sportovní síti ESPN a různé jiné televizní sítě včetně ABC, A&E, The History Channel a Lifetime.

Společnost získala také studio Pixar (2006), Marvel Entertainment (2009) a Lucasfilm (2012), což jí poskytlo kontrolu nad obrovským množstvím filmových a televizních vlastnictví včetně Avengers, Star Wars, X- Men, The Simpsons a dalších. Součástí úspěšného kolosu jsou také hudební vydavatelství Hollywood Records a společnost Steamboat Ventures, která investuje do různých společností v oblasti technologií, médií a spotřebitelských odvětví.

Výdělky za uplynulé období

Celkový příjem Walt Disney za fiskální rok 2023 vzrostl o sedm procent. Klíčový byl růst počtu předplatitelů Disney+ v čtvrtém kvartálu o téměř sedm milionů. Ve stejném období zaznamenala společnost růst provozního zisku v oblasti zážitků o více než 30 procent ve srovnání s předchozím kvartálem. Walt Disney navíc plánuje agresivní řízení nákladů s cílem dosáhnout ročních úspor ve výši 7,5 miliardy USD.

Generální ředitel společnosti Robert Iger vyjádřil pozitivní pohled na výsledky a zdůraznil pokrok v obnovování podniku, který má za sebou tři náročné pandemické roky, kdy nedosahoval uspokojivých výsledků. Současné úspory a silná finanční pozice by měly umožnit dosáhnout investičních a akcionářských cílů v nadcházejícím období.

Streamovací "války"

Přestože počet předplatitelů Disney+ zaznamenává stále dobrý růst, konkurence v oblasti streamování je tvrdá. Podle zpráv Insider Intelligence se očekává, že letos Netflix překoná Disney+ v souboji o výnosy z reklamy ve Spojených státech. Předpokládá se, že příjmy z reklamy streamovacího giganta vzrostou o 50,3 procenta na přibližně miliardu dolarů, zatímco Disney+ by měl dosáhnout nárůstu o 16 procent na přibližně 912 milionů dolarů.

Predikce zdůrazňuje úspěch Netflixu v oblasti boje proti sdílení hesel a zvyšování cen, které přilákaly téměř devět milionů nových předplatitelů. Přesto by mohla společnost Walt Disney zmenšit tento rozdíl díky rostoucí implementaci reklamního modelu a spojení Disney+ a Hulu do jedné aplikace. Zpráva také naznačuje, že zhruba pět procent předplatitelů Netflixu v USA je vystaveno reklamám, zatímco u Disney+ je to 17 procent s očekávaným nárůstem následujícím roce na přibližně jednu pětinu u Disney+ a mírné zvýšení na 7,5 procenta u Netflixu.

Akcie Walt Disney za poslední rok oslabily o necelých 10 %, v pětiletém horizontu ztrácejí téměř 19 %.

Zdroj: Google Finance

Zdroj: Wonderinterest Trading, Olívia Lacenová

Americké akcieWalt Disney
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio