The Moscow Times: Hlavním dodavatelem leteckých dílů do Ruska se stal Gabon
Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal ve čtvrtek server The Moscow Times s odvoláním na údaje ruské celní správy. Firma ze západoafrické země, uvedená v celních dokumentech, ale podle serveru nejspíše vůbec neexistuje a slouží jen jako zástěrka při obcházení sankcí, které na Rusko uvalil Západ po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu.
Podle celních údajů, s nimiž se server měl možnost seznámit, Rusko loni dovezlo letecké součástky za skoro dvě miliardy dolarů. Velká část - náhradní díly za téměř 1,5 miliardy dolarů - byla jakoby vypravena z Gabonu, a to jedinou místní firmou Ter Assala Parts. Ta ve skutečnosti nejspíše vůbec neexistuje a zmíněná suma je větší než polovina státního rozpočtu africké země. Společnost se nevyskytuje v gabonském obchodním rejstříku a na adrese jejího údajného sídla v hlavním městě Libreville stojí obytný dům. A i ruské firmy vystupující v celních dokladech jako dovozci součástek z Afriky jsou nejspíše bílí koně, soudí server.
Připustil, že ruská celní správa podle právníků není povinna všechny uváděné údaje zevrubně kontrolovat, zdá se však vyloučeno, že by sama celní správa údaje zfalšovala. Za nejpravděpodobnější pokládá, že skuteční dovozci si zakoupili falešnou identitu v podobě nastrčených firem. Do transakcí navíc mohou být zapleteni vysoce postavení činitelé obou zemí, a to tím spíše, že ruské aerolinky jsou těsně spjaty s ruským státem a dovoz tak velkých zásilek náhradních dílů bezpochyby musel být dohodnut s úřady.
Kromě Ter Assala Parts, na kterou připadl dovoz náhradních dílů z Gabonu a Malediv za 1,48 miliardy dolarů, se loni dovezly letecké součástky z Tchaj-wanu za více než 200 milionů dolarů a ze Spojených arabských emirátů za více než 160 milionů dolarů. Podle celních údajů Ter Assala Parts dovážela náhradní díly pro letadla Boeing a Airbus, včetně 15 už použitých motorů pro Boeing-737 a Airbus A320/A321.
The Moscow Times poznamenaly, že první díly z Gabonu se dostaly do Ruska loni v srpnu, tři měsíce poté, co USA zatčením podnikatelů Olega Paculy a Vasilije Besedina zničily jinou důležitou cestu, kterou byly s pominutím sankcí zásobovány největší ruské aerolinky Aeroflot, S7, Poběda, Uralskije avialinii, Utair a Rossija.
Moskva a Libreville se sbližují od loňského puče v Gabonu. Moskva si představuje vytvoření "transafrického koridoru ze spřátelených nedemokratických režimů", které si pokazily vztahy se Západem, odhadl ruský znalec Afriky, který si s ohledem na vlastní bezpečnost nepřál být jmenován. Gabon je také jednou z čtyř zemí, které hlasovaly proti vyloučení Ruska z Rady OSN pro lidská práva, a pod vlajkou Gabonu se plavily tankery společnosti Sovkomflot obcházející sankce na ruskou ropu, dodaly The Moscow Times.
Bez ohledu na sankce tak v Rusku prakticky nechybí zahraniční součástky pro letadla, řekl serveru ruský expert na letectví Ilja Šatilin. "Existují miliony triků, jak dovážet náhradní díly. Pro obcházení pitomých sankcí jsou dobré jakékoli prostředky. Sankce nefungovaly, nefungují a nebudou fungovat," prohlásil.
Zdroj: ČTK