US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Bratislavský Aupark vydělal od roku 2021 investorům téměř 32 %

Realitní podfond AUP Bratislava, jehož jediným aktivem je známé nákupní centrum Aupark Bratislava, vykázal od svého založení v roce 2021 výnos 23,67 % v eurové třídě a 31,31 % v korunové třídě. I přes ztížené podmínky v období pandemie potvrdil tým svoji schopnost generovat investorům stabilní výnosy. Nespornými výhodami Auparku jsou strategická lokalita, jeho udržitelný provoz, moderní prostory a vhodný mix nájemců. To vše přispívá k dlouhodobé atraktivitě a oblibě mezi zákazníky. Investice do podfondu WOOD & Co. AUP Bratislava proto láká jak domácí, tak zahraniční investory.

Redakce IW
Redakce IW
13. 5. 2024 | 11:22
Dividendy

Finanční a investiční skupina WOOD & Company jako lídr transakce, společně s joint venture partnerem Tatra Asset Management, koupila v roce 2021 majoritní podíl v Auparku od společnosti Unibail-Rodamco-Westfield. V té době šlo o největší single-asset realitní akvizici na Slovensku v celkové hodnotě 450 milionů eur. Akvizice nákupního centra byla naplánována na tři tranše. V první získali investoři 60% podíl, který se v roce 2022 podle dohodnutých podmínek navýšil na 87 %. Poslední tranše a dokončení nákupu je naplánováno na tento rok.

Podfond přináší od svého vzniku zajímavé zhodnocení. Za posledních 12 měsíců doručil svým investorům výnos 9,48 % v eurové třídě a 12,75 % v korunové třídě včetně dividend. "I přesto, že akvizice probíhala v době covidové krize, kdy zaznívaly i skeptické úvahy o budoucnosti retailu, čas potvrdil kvalitu našich analýz a hloubkové znalosti trhu. Koupě Auparku se ukázala jako správný krok ve strategii získávání kvalitních a atraktivních nemovitostí do našich podfondů. Téměř třináctiprocentní výnos za poslední rok je jasným signálem pro investory, že do takovýchto realit se vyplatí investovat a v jejich portfoliu mají své pevné místo," říká Martin Šmigura, Local Partner WOOD & Company.

Výnosová strategie AUP Bratislava podfondu je postavena na pravidelné výplatě dividend s cíleným průměrným ročním dividendovým výnosem pět až šest procent. Navíc, míra externího zadlužení je nastavena na konzervativní úrovni zhruba 50 %. "Aupark vhodně doplňuje naše realitní portfolio a zároveň představuje pro naše klienty výjimečnou investiční příležitost se stabilními výnosy a příznivým poměrem rizika a návratnosti," doplňuje Šmigura.

Vývoj výkonnosti AUP Bratislava podfondu od jeho založení v roce 2021. Za posledních 12 měsíců dosáhl fond zhodnocení 9,48 % v eurové třídě.

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, diagram, řada/pruh  Popis byl vytvořen automaticky

Zdroj: WOOD & Company

Investice těží z lokality a prémiových nájemců

Aupark nabízí 231 jednotek určených na pronájem. Ani pandemie nebo inflace přitom výrazně neovlivnily obsazenost nákupního centra, která se drží na úrovni
98 %.

Na vysoké obsazenosti a zájmu ze strany nájemců má velkou zásluhu i lokalita, ve které se Aupark nachází. "Lokalita nám přináší konkurenční výhodu, protože jsme jediným nákupním centrem na pravém břehu Dunaje, tedy v lokalitě, kde jen v Petržalke žije více než 120 tisíc obyvatel. K tomu je potřeba připočítat výhodu docházkové vzdálenosti historického centra Bratislavy a blízkost maďarských i rakouských hranic," konstatuje Šmigura. Do nákupního centra tak ročně zavítají miliony návštěvníků, jejichž kupní síla je v porovnání se slovenským průměrem
o 42 % vyšší.

Aupark návštěvníkům kromě nákupních možností nabízí i prostor pro trávení volného času. V sousedství se nachází nejstarší a zároveň jeden z největších parků v Bratislavě – Sad Janka Kráľa - propojený cyklostezkou ale i několik rezidenčních a kancelářských budov. V okolí vzniká a je naplánováno hned několik developerských projektů, které posílí spádovou oblast Auparku i potenciál pro růst hodnoty aktiva.

Největší zelená fasáda na Slovensku přispěje k udržitelnému provozu

Konkrétní rysy nabírá také rozšiřování Auparku v podobě nové přístavby v přední části nákupního centra. Její otevření má proběhnout už na podzim tohoto roku. Výsledkem bude zvětšení obchodní plochy nákupního centra o 6 tisíc metrů čtverečních.

Díky tomu se vytvoří prostor pro další světové, ale i domácí značky s premiérovým uvedením na slovenském trhu. Za zmínku stojí rozšíření existujících značek Bershka, Pull & Bear a Zara. Poslední jmenovaná značka přinese svým rozšířením nový, nejmodernější koncept, který se stane její vlajkovou lodí na slovenském trhu. V Auparku letos představí svůj první obchod na slovenském trhu i celosvětově populární kavárenská síť EL&N London. Ta má silnou pozici na sociálních sítích díky cílení na mladou generaci a atraktivnímu provedení prostor.

Součástí rozšiřování nákupního centra je i posílení pozice v oblasti udržitelnosti. Centrum je od začátku 2014 držitelem certifikátu BREEAM In-Use na úrovni 2x Excellent, který je jedním z nejprestižnějších při hodnocení udržitelnosti budovy. Na konec léta je naplánovaná instalace zelené fasády na novou přístavbu s téměř 40 tisíci rostlin, pěstovanými speciálně pro tento účel. S plochou přibližně 600 m2 to bude jedna z největších realizací na Slovensku i v Česku. V rušné části města přispěje tato zelená plocha ke zlepšení mikroflóry, snížení hlučnosti a prašnosti, ale i zvýšení přirozené vlhkosti.

Konstrukce se skládá nejen z ocelových prvků, ale i z repasovaných hliníkových rámů a skel z původní fasády. Na Auparku přibydou i další fotovoltaické panely, ty aktuální na střeše parkovacího domu zajišťují roční produkci elektrické energie, která se rovná ekvivalentu spotřeby přibližně sto tisíc kubických metrů zemního plynu, 250 tun CO2 a stovek kilogramů dalších ušetřených zplodin. K udržitelnosti přispívá také široká infrastruktura dobíjecích stanic pro elektromobily nebo možnost dobíjení pro kola a koloběžky.

"Nejen my, ale i předchozí majitel, do budovy systematicky investujeme a plánujeme v tom pokračovat i v následujících letech. Rozšíření nákupního centra nabídne návštěvníkům ještě více možností, jak si užít volný čas a důvod, proč se k nám vracet zpět," uzavírá Šmigura.

Zdroj: WOOD & Company

DividendyFondy kvalifikovaných investorůKomerční realityVýnosyWOOD & Company
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio