Americký řetězec restaurací Red Lobster vyhlásil bankrot, dál bude fungovat
Americká společnost Red Lobster, která je ve Spojených státech největším řetězcem restaurací zaměřených na plody moře, vyhlásila bankrot. Firma v neděli požádala o soudní ochranu před věřiteli, aby se mohla ozdravit. Agentura Bloomberg uvedla, že firma doplatila na nevhodné pronájmy, vysoké mzdové náklady a na nevýhodnou strategii časově neomezené nabídky krevet za pevnou cenu.
Firma se sídlem v Orlandu na Floridě konkurznímu soudu oznámila, že disponuje majetkem v hodnotě od jedné miliardy do deseti miliard dolarů, závazky se podle ní pohybují zhruba ve stejném rozsahu. Kontrolu nad podnikem je management připraven odevzdat věřitelům. Ti už vyslovili souhlas s tím, že do firmy vloží dalších 100 milionů dolarů, s nimiž zajistí chod podniku v době restrukturalizace.
Situace řetězce Red Lobster se před vyhlášením bankrotu zhoršovala několik let, uvedl výkonný ředitel Jonathan Tibus. Proti roku 2019, což byl poslední kompletní rok před vynucenými uzávěrami nařízenými za pandemie covidu-19, se podle něj počet hostů v restauracích Red Lobster snížil asi o 30 procent. Přestože podnikání od pandemie vykazovalo známky oživení, tržby za posledních 12 měsíců prudce klesly. Ve fiskálním roce 2023 firma prodělala 76 milionů dolarů.
Vysoká inflace lidi donutila omezit návštěvu restaurací, zatímco vyšší mzdové náklady zatížily finance společnosti. Velká část pronájmů také byla oceněna výrazně výše, než jaké byly tržní ceny. Za katastrofální pak Bloomberg označil strategii, kdy Red Lobster změnil časově omezenou nabídku krevet za 20 dolarů na nabídku bez časového omezení. To firmu stálo 11 milionů dolarů, protože lidé takovou nabídku preferovali.
Řetězec Red Lobster má kořeny v jediné restauraci, která byla založena v roce 1968 v Lakeland na Floridě. V 70. a 80. letech firma rostla svižným tempem a nyní provozuje více než 550 restaurací v USA a Kanadě.
Síť restaurací, kterou od roku 2020 vlastní dodavatel mořských plodů Thai Union Group, obslouží kolem 64 milionů zákazníků ročně. Nakupuje asi 20 procent všech severoamerických humrů a 16 procent všech humrů po celém světě.
Zdroj: ČTK