Čínské letadlo C919 uskuteční první komerční let mimo pevninskou Čínu
Letadlo C919 čínské firmy COMAC uskuteční v sobotu svůj první komerční let mimo pevninskou Čínu, i když to bude stále na čínské území, protože jeho cílovou destinací bude Hongkong. Let se uskuteční o něco málo více než rok poté, co čínské státní aerolinky China Eastern zahájily komerční provoz s letadlem vyvinutým a vyrobeným v Číně na domácích trasách, uvedla agentura Reuters.
Čínský výrobce letadel COMAC se snaží rychle proniknout na trh s osobními letadly, kterému nyní dominují západní výrobci Airbus a Boeing. Tento trh je napjatý kvůli nedostatku letadel a bezpečnostní krizi Boeingu.
Podle údajů FlightRadar24 má charterový let MU7191 společnosti China Eastern odletět z Mezinárodního letiště Šanghaj Chung-čchiao do Hongkongu v sobotu ráno. Odpoledne se pak vrací zpět. Letadlo přepraví přibližně 100 studentů z Hongkongu, uvedly China Eastern a COMAC na sociálních sítích.
Firma v prosinci s letounem C919 uskutečnila předváděcí let do Hongkongu, který má vlastní hraniční kontroly a vlastní úřad leteckého regulátora. V dostupných letových řádech se zatím další lety strojem C919 do Hongkongu neobjevují.
China Eastern zatím mají v provozu jen šest letadel C919 a létají s nimi na třech domácích linkách. COMAC ale v letošním roce zvýšil prodej a výrobu letadel a nabízí ho i v dalších zemích, včetně Saúdské Arábie, jejíž letecký trh roste.
Zdroje z odvětví upozorňují, že COMAC má daleko k tomu, aby se prosadil na mezinárodní úrovni, zejména kvůli tomu, že nemá certifikace od Spojených států a Evropské unie a efektivnější letadla, tedy taková, která jsou navržena tak, aby spotřebovávala co nejméně paliva na jednotku přepravní kapacity.
Ředitel Šanghajského centra pro certifikaci letové způsobilosti, které je součástí čínského leteckého regulačního úřadu, Ku Sin tento měsíc novinářům řekl, že doufá, že letoun příští rok získá certifikaci od evropského leteckého regulačního úřadu. Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) uvedla, že tento proces bude trvat tak dlouho, jak bude potřeba.
COMAC uvádí, že má objednávky na 1 000 letadel C919. Téměř všechny jsou od čínských leteckých a leasingových společností. Tři velcí dopravci China Eastern, Air China a China Southern si objednali každý 100 letadel. C919 konkuruje letadlům Boeing 737 MAX a Airbus A320neo.
Zdroj: ČTK