US MARKETZavírá za: 1 h 25 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Ceny námořní nákladní dopravy prudce rostou

Ceny námořní přepravy už řadu týdnů rostou. Průměrné náklady na přepravu kontejneru jsou nyní o více než 250 % vyšší než před rokem. A ceny by mohly růst i nadále, což by mohlo značně zatížit obchod a boj s inflací. Za mnohé výrobky zaplatíme více a klesnou i zisky maloobchodníků. Na druhou stranu z toho těží lodní společnosti, přičemž akcie společnosti A.P. Møller-Mærsk minulý týden vzrostly o více než 8 %.

Útoky Hútíů na lodě v Rudém moři donutily námořní nákladní lodě vyhnout se této oblasti a zvolit delší trasy. Alternativní lodní trasy kolem jižní Afriky nejenže prodlužují vzdálenost o přibližně 11 000 námořních mil (a dobu přepravy o 1-2 týdny), ale také zvyšují náklady na palivo přibližně o 1 milion dolarů na jednu plavbu. V důsledku toho se průměrné náklady na přepravu na trase Šanghaj-Rotterdam zvýšily nejvíce ze všech 8 hlavních tras, a to o 458 % za posledních 12 měsíců. Na této trase chybí 10-15 % kapacity.

Ve světě se objevují i další omezení. V Panamském průplavu byla kvůli nízkému stavu vody snížena rychlost lodí. Snížilo se také množství nákladu, které mohou lodě přepravovat. V důsledku toho trvá přeprava zásilek z Číny na východní pobřeží USA přibližně o 7-10 dní déle. Singapur, druhý největší přístav na světě, rovněž vykazuje známky přetížení. Obvykle se zde lodě zastavují na jeden nebo dva dny, ale nyní jsou některé z nich nuceny svůj pobyt prodloužit.

Všechny tyto podmínky spolu se silnou poptávkou z USA a Evropy ženou ceny výš. Z toho těží kontejneroví přepravci. Cena akcií společnosti Hapag-Lloyd vzrostla od začátku roku o téměř 16 %. S rostoucími cenami námořní přepravy rostou i ceny letecké přepravy. Podle společnosti Xeneta byly ceny zásilek ze Střední Asie a Blízkého východu do Evropy v květnu o 110 % vyšší než před rokem. 

Rostoucí náklady na dopravu budou znamenat vyšší ceny většiny importovaných výrobků. A rostoucí ceny by mohly zvýšit inflační tlaky v době, kdy současné napětí mezi USA, Evropou a Čínou může vést k dalším clům nebo obchodním omezením.

Zdroj: eToro

DopravaMezinárodní obchod
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika