US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,39 %
NVIDIA-2,47 %

Mastercard: Evropané mění po pandemii nákupní rytmus

Rok 2024 přináší výrazné změny ve spotřebitelských zvyklostech Evropanů, ukazuje nejnovější studie Institutu ekonomických studií společnosti Mastercard. V restauracích večeří až o desítky minut dříve a nákupy potravin a péči o sebe sama přesouvají na pracovní dny, aby víkendy mohli věnovat zážitkům a času s blízkými.

Redakce IW
Redakce IW
8. 10. 2024 | 13:34
Americké akcie

Ve srovnání s rokem 2019 nyní Evropané večeří v restauracích o 11 až 20 minut dříve. Místo tradičních víkendů začali k nákupům potravin využívat klidnější pondělky a úterky. "Možnost pracovat na dálku umožňuje lidem efektivněji plánovat svůj čas, což vede k tomu, že péči o sebe, jako jsou návštěvy kadeřnictví či fitness centra, přesouvají do pracovních dní. Víkendy se tak stále více stávají časem pro zážitky a volnočasové aktivity, které tráví s rodinou a přáteli," říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko.

Posílení flexibility v organizaci osobního času vedlo k tomu, že Evropané kladou větší důraz na zážitky a pečlivé plánování výdajů. Zvýšená citlivost na ceny nutí spotřebitele plánovat dovolené s větším předstihem, aby mohli využít co nejvýhodnější nabídky.

"Z našich dat je zřejmé, že změněné nákupní zvyklosti Evropanů nejsou dočasné. Jde o hlubší odraz změn v tom, jak si lidé organizují svůj čas a upřednostňují osobní život. Dávají tak v dnešním ekonomickém prostředí nový obsah pojmům pohodlí a hodnota," doplňuje Natalia Lechmanová, hlavní ekonomka pro Evropu ve společnosti Mastercard.

Změny v nákupním chování se výrazně projevily i během svátečních období. Evropští spotřebitelé přesouvají sváteční nákupy na dřívější dobu před koncem roku a u online obchodů hojně využívají různých slevových akcí. V reakci na tuto poptávku spustili obchodníci v roce 2023 velké slevové akce jako Black Friday nebo Cyber Monday dříve než obvykle. Tímto krokem chtěli nalákat opatrné zákazníky, na které doléhala inflace a vysoké úrokové sazby. Předvánoční nákupní vrcholy se tak v kategoriích jako oblečení, elektronika a šperky posunuly zhruba o týden dopředu v porovnání s předchozími lety.

Zdroj: Mastercard

Americké akcieEvropaMastercardSpotřebitelé
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio