US MARKETZavírá za: 1 h 32 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Asociace vydavatelů vyzvaly Google k ukončení testu nezobrazování obsahu

Trojice asociací evropských vydavatelů médií vyzvala americkou společnost Google, aby okamžitě ukončila testovací program, při němž v osmi evropských zemích nezobrazuje zpravodajský obsah části uživatelů. V tiskové zprávě o tom informovala Česká unie vydavatelů. Firma tvrdí, že tím analyzuje dopad zobrazování zpravodajského obsahu ve vyhledávání Google a ve službách Google Zprávy a Google Discover.

Evropští vydavatelé vyjádřili "úplné překvapení" nad krokem technologické společnosti a uvedli, že jsou "extrémně znepokojeni" kvůli nedostatku informací a transparentnosti ve vztahu k této iniciativě. Google vyzvali k dialogu.

"Česká unie vydavatelů plně podporuje požadavek evropských vydavatelských asociací na jeho zastavení. Bohužel, obdobný test společnost Google v České republice již nějakou dobu realizuje, a to v podobě odebrání tzv. snippetů u vydavatelského obsahu pro všechny uživatele v České republice. Věříme, že i tento postup se v brzké době stane předmětem zájmu ÚOHS,“ uvedl Mach.

Google předloni svůj krok v Česku odůvodnil jako reakci na přijetí novely vydavatelského zákona, jež zavedla poskytovatelům informačních služeb povinnost získat od vydavatelů nebo jejich kolektivního správce licence ke komerčnímu využívání jejich článků. Googlu se nelíbilo, že by mu za nedodržení zákona hrozila sankce ve výši až procenta světového ročního obratu firmy.

Firma podle prohlášení z tohoto týdne během svého testu vyřadí zpravodajský obsah od evropských vydavatelů z výsledků vyhledávání pro jedno procento uživatelů v Belgii, Chorvatsku, Dánsku, Řecku, Itálii, Nizozemsku, Polsku a Španělsku. Původně chtěla analýzu uskutečnit také ve Francii, ale tam jí to podle vydavatelů zakázal soud.

Google tak chce vyhodnotit, jaký vliv má zobrazování evropského zpravodajského obsahu. Firma tvrdí, že ji o vyhodnocení tohoto dopadu požádaly nezávisle správní orgány a část vydavatelských domů. Po ukončení experimentu se zobrazování zpravodajských článků ve vyhledávání vrátí do původního stavu.

Během testovacího programu nebudou dotčeny platby, které Google vyplácí evropským vydavatelům v reakci na evropskou směrnici o autorských právech.

Vydavatelé po celém světě si v posledních letech stěžují na rostoucí dominanci velkých technologických firem v reklamě. Jejich podíl na příjmech od inzerentů kvůli tomu klesá. Podle analytiků je Google nejdominantnější digitální reklamní platformou na světě.

Například francouzský antimonopolní úřad letos Googlu vyměřil pokutu 250 milionů eur právě v souvislosti s platbami za mediální obsah.

Zdroj: ČTK

Alphabet (Google)Americké akcieEvropaMédiaZpravodajství
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa