Téměř 80 % vysokoškolsky vzdělaných Čechů má zkušenost s investováním
Investování láká stále více Čechů, jejich přístup k němu však často ovlivňuje dosažené vzdělání. Z průzkumu platformy InvestBay vyplývá, že alespoň jednou investovalo 78 % vysokoškolsky vzdělaných lidí, zatímco u těch se základním vzděláním nebo výučním listem to není ani polovina.
Občané s vysokou školou mají nejen větší odvahu riskovat, ale čtvrtina z nich investuje primárně z toho důvodu, že disponuje volnými finančními prostředky. Naproti tomu u lidí s výučním listem je to jen 8,8 % a zároveň by 40,8 % při investování uvítalo pomoc finančního poradce. Co dalšího nám data prozradila o rozdílném přístupu k investicím?
Letošní průzkum Jak Češi investují?, který si nechala zpracovat skrze platformu Instant Research investiční platforma InvestBay, se věnoval i rozdílům ve vnímání investic na základě vzdělání. Investování je podle dat atraktivnější pro lidi se středním a vysokoškolským vzděláním. Zkušenost s ním má 68 % lidí s maturitou a 78 % lidí s vysokou školou. Občané se základním vzděláním a výučním listem mají k investování větší odstup. Se základním vzděláním investovalo alespoň jednou 47,1 % populace a s výučním listem 45,7 %. Tato skutečnost se odrazila i na četnosti investování. Třetina lidí s vysokou a střední školou investuje alespoň jednou za měsíc, u lidí se základní školou nebo výučním listem se jedná pouze o pětinu.
Rozdíly lze pozorovat také v postoji k investování. "Z průzkumu je zřejmé, že největší odvahu riskovat mají lidé s vysokoškolským vzděláním, kde až pětina respondentů uvedla, že je ochotna jít do rizika za cenu vyššího výnosu. Naopak, občané s nižším vzděláním jsou opatrnější. Jenom 11,5 % vyučených lidí chce riskovat v oblasti investic a až dvě pětiny uvedly, že raději přistoupí na nižší výnos s menším rizikem," říká Daniel Rajnoch, výkonný ředitel a zakladatel investiční platformy InvestBay. "Až čtvrtina lidí se základní školou nebo výučním listem by začala investovat kvůli možnosti zisku pasivního příjmu. U lidí se střední a vysokou školou je to pouze 16 %," doplňuje Rajnoch a vyzdvihuje i zajímavý rozdíl ve vnímání vlivu sociálních sítí na investování. Třetina lidí se základním vzděláním by se nechala ovlivnit při svých investičních rozhodnutích, zatímco u středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných je to pouze pětina.
Zdroj: InvestBay