US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Češi si díky cashbacku od jeho založení přišli na více než miliardu korun. Jeho adopce prodejci a bankami roste

Využívání slev v rámci služby cashback v Česku roste. Potvrzují to data společnosti Dateio, která dokáže zjistit kdy, kde, za co a jaký typ zákazníků kartami platí. Takto obohacená data pak využívají banky společně s obchodníky, aby dokázali zákazníkům poskytnout cílené a relevantní slevy. Ti čeští takovým způsobem z nákupů dostali zpět celkem 1,3 miliardy korun.

Redakce IW
Redakce IW
5. 2. 2025 | 10:09
Fintech

"Card-linked marketing, jehož součástí je cashback, umožňuje obchodníkům nabízet slevy přímo v mobilních aplikacích bank a šité na míru individuálním potřebám zákazníků. Naším cílem je umožnit uživatelům výhodnější nákupy u prodejců, kteří je opravdu zajímají, a současně prodejcům pomáhat efektivněji oslovovat relevantní zákazníky," vysvětluje Ivan Dovica, spoluzakladatel a co-CEO fintechové společnosti Dateio.

Cashback se stal standardním benefitem, který využívají statisíce Čechů. Spolupracují na něm banky jako UniCredit Bank, Česká spořitelna nebo Air Bank, které mají dohromady  přes tři a půl milionu aktivních uživatelů cashbacku. Celkový počet zákazníků využívajících cashback v roce 2024 meziročně narostl v průměru o 6,8 %.

Potraviny na prvním místě

Největší podíl cashbacku připadá na potraviny, kde zákazníci získali zpět 1,02 miliardy korun. Další výraznou kategorií je cestování s cashbackem v objemu 69 milionů korun. Celkem bylo v tuzemsku přes cashbackové systémy společnosti Dateio zpracováno více než 28 milionů transakcí v hodnotě bezmála dvou miliard.

"Slevy v bankovních aplikacích, tedy v systému card-linked marketingu, mohou být jak procentuální, tak podmíněné minimální útratou u daného obchodníka. U cashbacku sleva funguje tak, že koncový zákazník dostane v určitém množství procent peníze zpět na svůj účet," doplňuje Dovica.

Do cashbackových a slevových akcí v bankovních aplikacích se v Česku zapojilo zatím celkem 1 248 obchodníků, kteří díky card-linked marketingu uskutečnili dohromady 4 482 kampaní. Jen díky cashbackovým kampaním si od roku 2023 přišli na bezmála 6 miliard korun.

Od jedné kantýny k 18 bankám a 600 obchodníkům

Dateio vzniklo v roce 2013 jako odpověď na rostoucí potřebu efektivního využití platebních dat v bankovním a retailovém sektoru. Zakladatelé Ondřej Knot a Ivan Dovica se rozhodli vytvořit technologii propojující banky, obchodníky a jejich zákazníky. Cílem bylo vytvořit platformu, která nejen analyzuje platební data, ale také využívá metadata o čase, místě nebo demografii zákazníka, aby banky lépe pochopily nákupní chování svých klientů.

Nejprve oba s demo aplikací obcházeli banky, aby po roce a půl prezentování řešení došli ke svému prvnímu bankovnímu klientovi. U něj aplikaci pilotovali na jeho zaměstnancích, kteří služby chackbacku zkoušeli nejdříve na lokální kantýně, posléze v okolních obchodech. Dateio se od té doby výrazně rozrostlo a nyní funguje jako mezinárodní fintech nabízející slevové akce přímo v bankovních aplikacích. Spolupracuje kromě tří českých bank také s patnácti zahraničními a s více než 600 obchodníky z celého světa.

Zdroj: Dateio

FintechPlatební kartySpotřebitelé
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio