Češi si díky cashbacku od jeho založení přišli na více než miliardu korun. Jeho adopce prodejci a bankami roste
Využívání slev v rámci služby cashback v Česku roste. Potvrzují to data společnosti Dateio, která dokáže zjistit kdy, kde, za co a jaký typ zákazníků kartami platí. Takto obohacená data pak využívají banky společně s obchodníky, aby dokázali zákazníkům poskytnout cílené a relevantní slevy. Ti čeští takovým způsobem z nákupů dostali zpět celkem 1,3 miliardy korun.
"Card-linked marketing, jehož součástí je cashback, umožňuje obchodníkům nabízet slevy přímo v mobilních aplikacích bank a šité na míru individuálním potřebám zákazníků. Naším cílem je umožnit uživatelům výhodnější nákupy u prodejců, kteří je opravdu zajímají, a současně prodejcům pomáhat efektivněji oslovovat relevantní zákazníky," vysvětluje Ivan Dovica, spoluzakladatel a co-CEO fintechové společnosti Dateio.
Cashback se stal standardním benefitem, který využívají statisíce Čechů. Spolupracují na něm banky jako UniCredit Bank, Česká spořitelna nebo Air Bank, které mají dohromady přes tři a půl milionu aktivních uživatelů cashbacku. Celkový počet zákazníků využívajících cashback v roce 2024 meziročně narostl v průměru o 6,8 %.
Potraviny na prvním místě
Největší podíl cashbacku připadá na potraviny, kde zákazníci získali zpět 1,02 miliardy korun. Další výraznou kategorií je cestování s cashbackem v objemu 69 milionů korun. Celkem bylo v tuzemsku přes cashbackové systémy společnosti Dateio zpracováno více než 28 milionů transakcí v hodnotě bezmála dvou miliard.
"Slevy v bankovních aplikacích, tedy v systému card-linked marketingu, mohou být jak procentuální, tak podmíněné minimální útratou u daného obchodníka. U cashbacku sleva funguje tak, že koncový zákazník dostane v určitém množství procent peníze zpět na svůj účet," doplňuje Dovica.
Do cashbackových a slevových akcí v bankovních aplikacích se v Česku zapojilo zatím celkem 1 248 obchodníků, kteří díky card-linked marketingu uskutečnili dohromady 4 482 kampaní. Jen díky cashbackovým kampaním si od roku 2023 přišli na bezmála 6 miliard korun.
Od jedné kantýny k 18 bankám a 600 obchodníkům
Dateio vzniklo v roce 2013 jako odpověď na rostoucí potřebu efektivního využití platebních dat v bankovním a retailovém sektoru. Zakladatelé Ondřej Knot a Ivan Dovica se rozhodli vytvořit technologii propojující banky, obchodníky a jejich zákazníky. Cílem bylo vytvořit platformu, která nejen analyzuje platební data, ale také využívá metadata o čase, místě nebo demografii zákazníka, aby banky lépe pochopily nákupní chování svých klientů.
Nejprve oba s demo aplikací obcházeli banky, aby po roce a půl prezentování řešení došli ke svému prvnímu bankovnímu klientovi. U něj aplikaci pilotovali na jeho zaměstnancích, kteří služby chackbacku zkoušeli nejdříve na lokální kantýně, posléze v okolních obchodech. Dateio se od té doby výrazně rozrostlo a nyní funguje jako mezinárodní fintech nabízející slevové akce přímo v bankovních aplikacích. Spolupracuje kromě tří českých bank také s patnácti zahraničními a s více než 600 obchodníky z celého světa.
Zdroj: Dateio