US MARKETZavírá za: 1 h 59 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

On-line nakupování už není výsada mladší generace, dovolenou a elektroniku tak nakupuje přes polovinu Čechů nad 54 let

Nejvíce nakupují Češi on-line elektroniku, vstupenky na nejrůznější akce a také letenky, ubytování a dovolenou. Nejméně často takto kupují potraviny a drogerii. Mladší generace příliš nenakupuje potraviny on-line, více takto šetří čas střední generace. Velké zastoupení v on-line prostředí má také položka dovolené. Letenky a ubytování si on-line zařizuje i starší generace, více než pětina ve věku 54-65 let tak nakupuje vždy. Dvakrát více mladých dospělých pak uvedlo, že si vždy objednává dovolenou a letenky on-line.

Objednávání jídel přes mobilní aplikaci

61 % Čechů si objednává alespoň jednou měsíčně jídlo přes mobilní aplikaci. Velký rozmach zažil tento segment v době pandemie a popularitu si udržel. Lidé se velice rychle naučili zařizovat vše on-line, od nakupování přes objednávání jídel až po komunikaci s úřady a finančními institucemi. A i po skončení pandemie přetrvávají se nadále konají mnohé pracovní, studentské nebo osobní schůzky on-line. On-line prostředí přitom není cizí ani starší věkové skupině.

Jak často Češi nakupují on-line

Až 79 % lidí ve věku 27-35 let si objednává jídlo pomocí mobilní aplikace alespoň jednou měsíčně, nejméně je to u lidí ve věku od 54 do 65 let (41 %). Nejčastěji si lidé objednávají hotová jídla jednou měsíčně.

Objednání hotového jídla alespoň jednou měsíčně

Dobírka je stále pojem při nákupech na internetu

Při platbách na internetu lidé nejčastěji používají debetní kartu (54 %). Češi se nechtějí vzdát své oblíbené platby na dobírku, 24 % platí při převzetí zboží v hotovosti, 22 % kartou. E-shopy se snaží nabízet co nejrozmanitější způsoby placení, aby uspokojily všechny zákazníky. V nabídkách internetových obchodů proto není výjimkou ani odložená platba, QR kód, případně i platba bitcoiny.

Kreditní karta je oblíbenější u starší generace, ve věku nad 45 let ji používá 16 % Čechů. U mladší generace ve věku do 26 let je to jen 6 % lidí, což může být i tím, že kreditní kartu ještě nevlastní. Kreditní kartou platí více muži než ženy, ty zase preferují bankovní převod (až 28 %). Není překvapením, že 52 % mladých do 26 let platí pomocí Apple Pay nebo Google Pay, tato skupina nepreferuje QR kód (to může být dané i tím, že ne všechny e-shopy mají tuto možnost v nabídce). Nejoblíbenější je tato metoda ve věkové kategorii od 54 do 65 let (preferováno 16 % lidí).

Nejčastější placení na internetu

Společnost Provident Financial realizovala průzkum pro Creditea ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na začátku ledna 2025. Celkem bylo dotazováno 1 040 respondentů napříč celou Českou republikou.

Zdroj: Creditea

Česká republikaSpotřebitelé
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa