On-line nakupování už není výsada mladší generace, dovolenou a elektroniku tak nakupuje přes polovinu Čechů nad 54 let
Nejvíce nakupují Češi on-line elektroniku, vstupenky na nejrůznější akce a také letenky, ubytování a dovolenou. Nejméně často takto kupují potraviny a drogerii. Mladší generace příliš nenakupuje potraviny on-line, více takto šetří čas střední generace. Velké zastoupení v on-line prostředí má také položka dovolené. Letenky a ubytování si on-line zařizuje i starší generace, více než pětina ve věku 54-65 let tak nakupuje vždy. Dvakrát více mladých dospělých pak uvedlo, že si vždy objednává dovolenou a letenky on-line.
Objednávání jídel přes mobilní aplikaci
61 % Čechů si objednává alespoň jednou měsíčně jídlo přes mobilní aplikaci. Velký rozmach zažil tento segment v době pandemie a popularitu si udržel. Lidé se velice rychle naučili zařizovat vše on-line, od nakupování přes objednávání jídel až po komunikaci s úřady a finančními institucemi. A i po skončení pandemie přetrvávají se nadále konají mnohé pracovní, studentské nebo osobní schůzky on-line. On-line prostředí přitom není cizí ani starší věkové skupině.
Až 79 % lidí ve věku 27-35 let si objednává jídlo pomocí mobilní aplikace alespoň jednou měsíčně, nejméně je to u lidí ve věku od 54 do 65 let (41 %). Nejčastěji si lidé objednávají hotová jídla jednou měsíčně.
Dobírka je stále pojem při nákupech na internetu
Při platbách na internetu lidé nejčastěji používají debetní kartu (54 %). Češi se nechtějí vzdát své oblíbené platby na dobírku, 24 % platí při převzetí zboží v hotovosti, 22 % kartou. E-shopy se snaží nabízet co nejrozmanitější způsoby placení, aby uspokojily všechny zákazníky. V nabídkách internetových obchodů proto není výjimkou ani odložená platba, QR kód, případně i platba bitcoiny.
Kreditní karta je oblíbenější u starší generace, ve věku nad 45 let ji používá 16 % Čechů. U mladší generace ve věku do 26 let je to jen 6 % lidí, což může být i tím, že kreditní kartu ještě nevlastní. Kreditní kartou platí více muži než ženy, ty zase preferují bankovní převod (až 28 %). Není překvapením, že 52 % mladých do 26 let platí pomocí Apple Pay nebo Google Pay, tato skupina nepreferuje QR kód (to může být dané i tím, že ne všechny e-shopy mají tuto možnost v nabídce). Nejoblíbenější je tato metoda ve věkové kategorii od 54 do 65 let (preferováno 16 % lidí).
Společnost Provident Financial realizovala průzkum pro Creditea ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na začátku ledna 2025. Celkem bylo dotazováno 1 040 respondentů napříč celou Českou republikou.
Zdroj: Creditea