Češi se sice bojí o finance, ale málo plánují. Důchod často řeší na poslední chvíli
Jen každý osmý Čech má propracovaný finanční plán. Na zajištění na stáří začínají lidé myslet v řadě případů až na prahu důchodu. Ukázal to průzkum společnosti Swiss Life Select, podle kterého lidé nejčastěji hledají finanční rady u partnera nebo finančního poradce. Pozitivní je, že při hledání rad dávají přednost ověřeným zdrojům a odborníkům, ne informacím od influencerů.
Z čeho mají Češi největší obavy? A co by mohlo ohrozit jejich finanční situaci? "Největší obavy o svou finanční situaci mají Češi v souvislosti s vážným onemocněním nebo úrazem. Tento faktor v nedávném průzkumu označilo za riziko 64 % respondentů. Na druhém místě lidé zmiňují ztrátu zaměstnání nebo bankrot podnikání, ty znepokojují 58 % dotázaných," komentuje výsledky výzkumu Karel Šulc, generální ředitel Swiss Life Select.
Poměrně častou obavou je také vývoj české ekonomiky, který jako potenciální hrozbu vnímá 38 % lidí. Podobný podíl obyvatel Česka se stále obává, že jejich finanční situaci by mohla ohrozit inflace, jejímu poklesu navzdory. Čtvrtým nejčastějším rizikem ohrožujícím finance Čechů jsou podle jejich vnímání válečné konflikty ve světě a jejich dopady, těch se obává 26 % respondentů. Naopak domácí politické faktory, například výsledky parlamentních voleb, mají na vnímání finanční stability podstatně menší vliv. Tento faktor označilo pouze 12 % účastníků průzkumu.
Na penzi myslíme, až když klepe na dveře
Pouze 8 % respondentů uvedlo jako riziko pro svou finanční stabilitu odchod do penze. Míra této obavy se ale výrazně liší podle věku. Mezi mladšími lidmi ve věku 18–26 let tuto možnost označila jen necelá 4 % respondentů, zatímco ve věkové skupině 54–65 let dosahoval podíl více než 14 %. Tento rozdíl ukazuje, že starší lidé přirozeně více přemýšlejí o tom, jak jim po ukončení pracovní kariéry vystačí peníze, zatímco mladší generace tuto otázku zatím příliš neřeší.
Češi si nejčastěji plánují jen běžné výdaje, komplexní finanční plány chybí
Navzdory tomu, že Češi spojují obavy o své osobní finance s reálnými hrozbami, přistupují ke správě svých financí v mnoha případech laxně. Pouze menšina má jasný a propracovaný finanční plán, který zahrnuje dlouhodobé cíle, spoření a investice. Podle březnového průzkumu má takový plán jen 13 % respondentů. Dalších 22 % lidí sice nějaký finanční plán má, ale ten nezahrnuje komplexní strategii – sestavují jej spíše intuitivně a systematicky ho neaktualizují.
Největší část Čechů (46 %) omezuje řízení svých osobních financí na plánování běžných výdajů domácnosti. Bez jakéhokoli plánu žije téměř 12 % lidí, ti neplánují své příjmy ani výdaje. Dalších 7 % respondentů uvedlo, že si pod pojmem finanční plán nedokážou nic konkrétního představit.
Finanční rádce? Partner nebo profík
I když mají Češi ve finančním plánování stále rezervy, při hledání informací a rad ohledně peněz jsou obezřetnější. Nejčastěji se obracejí na partnera nebo na finančního poradce, kterého volí 32 % dotázaných. Jako hlavní výhodu spolupráce s poradcem Češi uvádějí možnost sestavení komplexního finančního plánu (34 %) nebo pomoc s orientací ve finančních produktech (33 %).
Podle průzkumu Češi nejčastěji vnímají finanční poradce jako odborníky, kteří jim pomohou získat finanční produkty za výhodnějších podmínek. Tento přínos uvedlo 34 % respondentů. Celkově poradci podle veřejnosti působí spíše jako průvodci světem financí než jen jako "prodejci" konkrétních produktů.
Pokud jde o další zdroje informací, 26 % respondentů uvedlo jako svého finančního "gurua" partnera či partnerku. Téměř stejně často lidé spoléhají na informace z webů finančních institucí (27 %). Významnou roli hrají také rodinní příslušníci, zejména rodiče nebo jiní členové rodiny, na které se spoléhá 20 % lidí.
S financemi radši k odborníkovi než k influencerovi
Průzkum ukázal, že Češi jsou při získávání informací o financích poměrně opatrní a nevkládají přílišnou důvěru do neověřených zdrojů, jako jsou sociální sítě nebo influenceři. Informace z platforem typu Facebook, Instagram či TikTok se mezi hlavními zdroji téměř neobjevují, což lze vnímat jako projev zodpovědného přístupu. Lidé tak při rozhodování o svých financích upřednostňují spíše ověřené zdroje, odborné poradenství nebo osobní zkušenosti ze svého okolí. Tento přístup může pomoci minimalizovat riziko, že se stanou oběťmi dezinformací nebo nevýhodných finančních rozhodnutí.
Jde o zodpovědný přístup i s ohledem na varování, která počátkem letošního roku vydala Česká národní banka v souvislosti s aktivitami finančních influencerů (takzvaných finfluencerů). ČNB doporučuje, aby investoři přistupovali ke sdělením od finfluencerů obezřetně a nepoužívali je jako jediný podklad pro svá investiční rozhodnutí.
Výzkum Swiss Life Select proběhl na přelomu února a března 2025 na reprezentativním vzorku 1040 respondentů české populace ve věku 18–65 let. Výzkum se uskutečnil pomocí Instant Research IPSOS.
Zdroj: Swiss Life Select