US MARKETZavírá za: 2 h 57 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

YouTube slaví 20 let a míří na pozici největší mediální společnosti světa. Alespoň podle příjmů

Dvacet let od zveřejnění prvního videa zaznamenává YouTube rekordní růst. V prvním čtvrtletí letošního roku překonala firma očekávání a je na cestě stát se největší mediální společností podle příjmů. Upravený zisk na akcii činil 1,69 dolaru, tržby dosáhly 9,3 miliardy dolarů, což překonalo odhadovaných 9,13 miliardy.

Přesně před dvaceti lety nahrál Jawed Karim krátké video "Me at the Zoo" a tím spustil revoluci v on-line videu. Od té doby se YouTube proměnil ze skromné platformy na globální mediální kolos, který se řadí mezi nejnavštěvovanější weby světa – je druhý hned za Googlem.

Analytici z MoffettNathanson odhadují, že pokud by byl YouTube samostatným podnikem, jeho hodnota by se pohybovala mezi 475 a 550 miliardami dolarů. Ještě letos má podle stejné firmy předstihnout Walt Disney a stát se největší mediální společností na světě podle příjmů.

YouTube, který je od roku 2006 součástí Googlu, zaznamenal v posledních letech prudký růst díky službám jako YouTube Premium, YouTube Music a YouTube TV. Tyto služby si předplácí zhruba 107 milionů uživatelů a do roku 2027 jich má být podle odhadů firmy 145 milionů. Jen YouTube TV by si přála 11,5 milionu předplatitelů.

Šéf YouTube Neal Mohan uvedl, že jen mezi lety 2021 a 2024 platforma vyplatila tvůrcům 70 miliard dolarů, a suma každoročně roste. YouTube tak zůstává klíčovým pilířem takzvané ekonomiky tvůrců.

Mladí autoři, jako je například Jacklyn Dallasová, která začala natáčet videa ve 13 letech a dnes má téměř čtvrt milionu odběratelů, dokazují, jak zásadně YouTube proměnil možnosti budování digitální kariéry. Sama Dallasová přirovnává platformu ke "hře o vědění", v níž se může prosadit každý, kdo je ochoten věnovat čas osvojování si dovedností a porozumění publiku.

Současně ale YouTube čelí regulatorní nejistotě. Americký federální soud nedávno rozhodl, že Google drží nezákonný monopol v on-line reklamě. Justice může usilovat o rozdělení některých částí firmy a YouTube je jedním z klíčových aktiv, která jsou ve hře.

Přesto podle analytiků zůstává YouTube spolu s Google Cloud hlavním motorem růstu jejich majitele, společnosti Alphabet. Obě jmenované firmy mohou být  klíčové v dlouhodobé strategii, zvláště pokud by došlo k oslabení vyhledávání jako hlavního zdroje příjmů Alphabetu.

Zdroj: CNBC

Alphabet (Google)Americké akcieInternetMédiaPrávoRegulaceVideoVýsledková sezóna
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa