Luxusní značky sází na Blízký východ navzdory geopolitickému napětí
Blízkovýchodní trh se stává oporou luxusního sektoru, který čelí zpomalení v USA i Číně. I přes nedávné napětí mezi Izraelem a Íránem zůstávají značky optimistické a sází na turistický ruch, místní bohatství a silný zájem o módu a šperky.
Luxusní značky nadále spoléhají na Blízký východ jako klíčový růstový trh, i když region čelí zvýšené nejistotě kvůli nedávnému vojenskému konfliktu mezi Izraelem a Íránem. Po opětovném otevření vzdušného prostoru a dočasném příměří zprostředkovaném Spojenými státy se obchod pomalu vrací k normálu.
Zatímco globální trh s luxusem v loňském roce poklesl o 2 %, v zemích Perského zálivu vzrostl o 6 % na 12,8 miliardy dolarů. Klíčovou roli přitom sehrává turistický ruch, podle konzultantů z Bain & Company tvoří návštěvníci 50–60 % místních prodejů.
Napětí v regionu nicméně zvyšuje krátkodobou volatilitu. "Z dlouhodobého hlediska stále vidíme značný potenciál," uvedla Federica Lovato z Bain. "Ale v posledních týdnech došlo k nárůstu nejistoty."
Blízký východ se stal důležitou křižovatkou luxusního cestovního ruchu, a to nejen pro Rusy, ale i bohaté klienty z Asie. Zároveň slouží jako přístupová brána pro značky, které se chtějí dostat k zákazníkům z Indie – zemi, kde vysoké tarify brzdí růst kamenných prodejen.
Navzdory nejistotě značek jako Prada, Hermès, Dior či Louis Vuitton pokračují v expanzi v regionu a pořádají exkluzivní módní akce. Mezi ně patří například přehlídka Zegny v Dubaji či oslava 45 let značky Elie Saab v Rijádu. Podle cestovní kanceláře Global Travel Moments zatím dlouhodobé objemy cest do regionu zůstávají stabilní, ale zákazníci nyní při plánování cest projevují větší opatrnost.
Zdroj: Reuters