Hodnota Alibaby se propadla o 100 miliard dolarů kvůli cenové válce v rozvozu jídla
Hodnota akcií čínské technologické firmy Alibaba se od března propadla o 27 %, což firmu připravilo o zhruba 100 miliard dolarů tržní kapitalizace. Důvodem je vyostřený konkurenční boj v segmentu rozvozu jídla, kvůli kterému firma zároveň čelí miliardovým provozním ztrátám.
Alibaba čelí prodejnímu tlaku na burze, když od března její akcie klesly o 27 % a firma tak přišla zhruba o 100 miliard dolarů své tržní hodnoty. Důvodem je eskalující cenová válka v oblasti rozvozu jídla, kde Alibaba soupeří s konkurenty JD.com a Meituan.
Zatímco investoři ještě na začátku roku sázeli na růst firmy díky rozvoji AI, nyní jsou znepokojeni vysokými náklady na slevové kampaně a dotace pro zákazníky. Jen ve druhém čtvrtletí se podle odhadů Nomury v tomto segmentu spálilo přes 4 miliardy dolarů, přičemž samotná Alibaba by mohla za 12 měsíců do června 2026 vykázat provozní ztrátu až 41 miliard jüanů, tedy asi 5,7 miliardy dolarů.
Analytici z Goldman Sachs, HSBC nebo Nomury proto v posledních týdnech snížili cílové ceny akcií Alibaby, někteří až o 15 %. Obávají se, že agresivní investice do "instantního nakupování" a rozvozových služeb budou dál tlačit na ziskovost firmy. Situace navíc znepokojuje i čínské úřady. Vláda kritizuje nižší standardy v bezpečnosti potravin a varuje před přetěžováním kurýrů. Přesto firmy včetně Meituanu oznámily přechod do "útočného režimu" a JD.com přidává nové pobídky.
Podle analytiků může boj o trh trvat déle, než se původně očekávalo, protože všichni hráči mají nyní výrazně silnější finanční pozici než při předchozí cenové válce.
Zdroj: Bloomberg