US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Průzkum: Češky stále čelí velké nerovnosti mezd. Řešením nejsou kvóty, ale rovnováha, inkluze a flexibilita

Česká republika se v žebříčku mzdové nerovnosti mezi ženami a muži umístila na třetím nejhorším místě v rámci Evropské unie. Češky vydělávají v průměru o zhruba 18 % méně než muži a častěji opouštějí zaměstnání kvůli nízkému ohodnocení a nedostatku příležitostí. To se projevuje i při výběru zaměstnavatele. Ženy v Česku kladou při hledání místa více než muži důraz zejména na atraktivní mzdu, rovnováhu mezi prací a soukromím, diverzitu, inkluzi a možnost práce na dálku.

28. 7. 2025 | 23:55
Pracovní trh

Češky se na trhu práce nacházejí v obtížnější situaci než jejich kolegyně v západní Evropě. Průměrný rozdíl v odměňování mezi muži a ženami je v Česku přibližně 18 %, což je nad průměrem EU. Symbolický "Equal Pay Day" letos připadl na 25. března, což znamená, že ženy musejí pracovat o 65 dní déle, aby dosáhly stejného ročního výdělku jako muži.

Ženy nejenže mají nižší mzdy, ale častěji také čelí překážkám v kariérním postupu, což výrazně komplikuje jejich profesní rozvoj. To úzce souvisí jak s předsudky, tak s problémy, jako je omezená dostupnost kvalitních školek a dětských skupin, protože v Česku je primárním pečujícím rodičem ve většině případů právě žena.

Preference zaměstnankyň

Výsledky letošního průzkumu REBR potvrzují, že ženy při výběru zaměstnavatele kladou mnohem větší důraz na faktory, které s uvedenými rozdíly souvisejí. Více než pro muže je pro ně důležitá atraktivní mzda a benefity (69 % vs. 62 %), rovnováha mezi pracovním a soukromým životem (56 % vs. 45 %) a možnost práce na dálku (43 % vs. 28 %).

To jasně ukazuje, že ženy nehledají jen atraktivní mzdu, ale také prostředí, kde budou respektovány a ve kterém mohou skloubit práci s péčí o rodinu. Jsou k tomu tlačeny okolnostmi. Pokud jim současný zaměstnavatel platí méně než kolegům na stejné pozici, a pokud stát jejich dětem nezajistí dostatečné kapacity ve školkách, budou ženy hledat takové místo, kde jim nabídnou spravedlivý přístup a firemní školku nebo flexibilitu, home office a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem.

Diverzita a inkluze

Dalším propastným rozdílem mezi preferencemi žen a mužů na českém trhu práce je podle REBR jejich přístup k rovnosti. Zatímco pro ženy je při hledání zaměstnavatele důležitá diverzita a inkluze z 52 %, u můžu je to jen z 35 % (a to především mezi muži v předdůchodovém věku, kteří se cítí být menšinou).

Podle průzkumu ani ne polovina zaměstnanců (45 %) hodnotí svého zaměstnavatele kladně. To je o něco více, než v předchozích letech, nicméně stále existuje značný prostor pro zlepšení.

Proč by to mělo firmy zajímat?

Tato data jsou pro firmy klíčová. Pokud pomineme etické a celospolečenské faktory, nerovnost nepomáhá ekonomické situaci a zamrzlému trhu práce. Mnohá odvětví trpí personální krizí, kterou se nedaří řešit nasazováním umělé inteligence ani zaměstnáváním zahraničních pracovníků. Letos se to projevilo v plném rozsahu, když nezaměstnanost stagnovala i v létě, kdy díky sezónním pracím obvykle klesá.

Je potřeba se soustředit i na jiné skupiny zaměstnanců, než jsou muži ve středním věku. Na opomíjené skupiny. Když jim dopřejeme spravedlivý přístup, odmění se loajalitou a motivovaným přístupem k práci. Řešením nejsou kvóty, ale rovnováha, inkluze a flexibilita.

Personální agentura Randstad již od roku 2018 zahrnuje Českou republiku do svého globálního průzkumu Randstad Employer Brand Research (REBR). Tento výzkum značky zaměstnavatele je založený na vnímání široké veřejnosti a zahrnuje téměř 170 tisíc respondentů z 32 zemí po celém světě. Letos se ankety zúčastnilo 4 821 Čechů ve věku od 18 let. Průzkum se zaměřuje na preference zaměstnanců a pomáhá firmám zlepšovat jejich značku zaměstnavatele.

Zdroj: Randstad

Česká republikaPracovní trhŽeny
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio