US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,18 %
NASDAQ+1,21 %
S&P 500+0,73 %
ČEZ+0,32 %
KB+1,17 %
Erste+2,41 %

Polovina Čechů čelila pokusu o online podvod, škody u klientů České spořitelny meziročně vzrostly o 41 %

Každý druhý Čech už se setkal s pokusem o internetový nebo telefonický podvod, přičemž desetina z nich přišla o peníze. Vyplývá to z aktuálního výzkumu bezpečnostní gramotnosti, který si nechala zpracovat Česká spořitelna. Z šetření i bankovních statistik vyplývá, že navzdory rostoucímu povědomí o rizicích kybernetických útoků zůstává zranitelnost klientů vysoká.

7. 8. 2025 | 11:18

Z průzkumu vyplynulo, že 41 % klientů podvod včas odhalilo, zatímco 9 % o své finance skutečně přišlo. Česká spořitelna zároveň uvedla, že v prvním pololetí letošního roku vylákali podvodníci od jejích klientů 238 milionů korun, což znamená meziroční nárůst o 41 %. Nejčastějším scénářem jsou výběry hotovosti s následným předáním podvodnému kurýrovi nebo tlak na klienty, aby sami schválili podezřelé platby.

"Podvodné transakce, které bychom jinak mohli zastavit, někdy projdou kvůli tomu, že klienti zamlčují informace nebo uvádějí nepravdivý účel platby," upozornil Teo Filip, expert na klientskou bezpečnost v České spořitelně.

Zároveň však klesá výskyt tzv. phishingových útoků přes falešné SMS nebo e-maily. Naopak roste počet případů, kdy se podvodníci vydávají za pracovníky bank nebo investiční poradce.

Právě investiční podvody jsou oblastí, kde mají klienti bank stále rezervy. Podle průzkumu dokázalo pouze 70 % respondentů správně rozpoznat podvodnou investici. Třetina lidí si například neověřuje legitimitu investičního poradce přes svou banku a často se spokojí s tím, že volají na telefonní číslo nalezené na internetu.

"Zkušenost ukazuje, že pachatelé používají stále propracovanější metody. Napodobují komunikaci legitimních institucí a dokážou klienta zmanipulovat tak, že ignoruje i přímá varování banky," uvedl Petr Zíma, manažer klientské bezpečnosti České spořitelny.

Ve vnímání rizik hraje roli i nejasnost, kdo má klienta kontaktovat v případě napadení účtu. Více než polovina respondentů (57 %) se mylně domnívá, že je v takovém případě bude kontaktovat Policie ČR. Ve skutečnosti tuto roli vždy zastává banka.

Kromě výzkumu banka představila i novinky v oblasti prevence. V digitální aplikaci George nabízí speciální sekci věnovanou kyberbezpečnosti nebo AI avatara, který klientům simuluje komunikaci s podvodníkem. Cílem je zvyšovat praktické dovednosti v rozpoznávání rizikových situací.

Index bezpečnostní gramotnosti, který banka z výzkumu sestavila, dosáhl 76 bodů ze 100. To znamená, že klienti v průměru správně identifikovali tři čtvrtiny rizikových situací. Paradoxně však mnozí označovali za podezřelé i běžné bankovní postupy – například volání banky kvůli ověření transakce nebo výzvu ke schválení změny obchodních podmínek.

Zdroj: Česká spořitelna

Česká spořitelnaFinanční gramotnost
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Začíná nejhorší akciové období roku. Které tituly ho umí zvládat?

Začíná nejhorší akciové období roku. Které tituly ho umí zvládat?

4. 8.-Andrej Rády
Americké akcie