US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,10 %
NASDAQ+1,39 %
S&P 500+1,13 %
ČEZ+0,08 %
KB+0,29 %
Erste+0,72 %

Generace Z a investice: Éra finanční svobody, nebo digitální experiment?

Generace Z, tedy lidé narození zhruba v letech 1997 až 2012, mění tvář světa investic. Na rozdíl od svých rodičů a prarodičů, kteří se spoléhali na tradiční banky a penzijní systémy, přistupují mladí lidé k budování svého majetku s nevídanou otevřeností, digitální obratností a překvapivou odvahou. Nejde jim jen o zhodnocení peněz, ale především o dosažení finanční a profesní svobody, která jim umožní pracovat pro smysl, ne pouze pro zisk.

12. 8. 2025 | 23:42
Finanční gramotnost

Čím se liší? Časný start a nová motivace. Zatímco starší generace začínaly o investicích uvažovat v pozdějším věku, často až po zajištění bydlení a rodiny, "zetkaři" vstupují na investiční trh velice brzy. Investovat často začínají už mezi 17. a 20. rokem věku, s motivací získat svobodu – nejen finanční, ale i profesní. Chtějí si vydělat na vlastní životní styl, ale často i proto, aby v budoucnu mohli pracovat pro smysl, ne jen pro peníze. Klíčovou hnací silou je realistický pohled na budoucnost, kde se už nepočítá s plným spoléháním se na státní důchod. Touha po dlouhodobé finanční nezávislosti a bezpečí ve stáří vede mladé k tomu, že investují i malé částky hned od první výplaty.

Digitální svět a otevřenost riziku

Generace Z je technologicky sebevědomá a dokonale ovládá digitální nástroje. Místo tradičních bankovních poboček preferují mladí lidé on-line brokery, investiční aplikace a fintech platformy s intuitivním ovládáním a nízkými poplatky. Investují na pár kliknutí a sledují trhy v reálném čase, často s využitím sociálních sítí k získávání informací o investičních trendech.

S digitální zdatností přichází i větší otevřenost riziku. Mladí investoři jsou ochotni tolerovat volatilitu, protože si uvědomují svou časovou výhodu a vědí, že případné ztráty mohou "vysedět". Díky tomu se nebojí investovat do rizikovějších aktiv, jako jsou akcie menších technologických firem, kryptoměny (u generace Z jsou až pětkrát populárnější než u starších generací) a dokonce i alternativní investice, například tenisky, sběratelské karty, LEGO sety nebo NFT.

Vzdělávání, hodnoty a výzvy

Zájmem generace Z není jen slepé následování trendů, ale aktivní snaha o pochopení investičních mechanismů. Zajímají se o ně aktivně a snaží se dozvědět, jak fungují, a dovzdělat se v otázkách investic. Na rozdíl od starších generací, které se často spálily kvůli nedostatku informací a důvěryhodných institucí, generace Z vyrůstá ve světě, kde jsou data a nástroje snadno dostupné. Mladí mají možnost učit se bez nutnosti draze chybovat.

Dalším pozoruhodným rysem je větší důraz na hodnotové investování. Pro tuto generaci je důležité podporovat firmy, které jsou udržitelné, etické nebo mají pozitivní dopad na společnost. Investování tak mladí lidé často propojují se svými osobními hodnotami.

Je ale patrný určitý rozpor. Zatímco znalosti mladých rostou, často jim chybí prostředky. Mnozí mladí lidé bojují s vysokými životními náklady nebo studentskými půjčkami. Přestože tak investují mnohdy malé částky, je to cenné pro vytváření návyku, zkušeností a zdravého respektu k riziku.

Generace Z vnímá správu osobních financí jako dovednost, kterou je potřeba rozvíjet. Investování už není výsadou starších a bohatých, ale prostředkem pro každého, kdo se chce chystat na budoucnost. Otevřenost, digitální dovednosti a touha mladých po nezávislosti mění investiční krajinu a naznačují, jakým směrem se bude finanční svět ubírat.

Zdroj: Fichtner Wealth Managers, myTimi

Finanční gramotnostInvestiční horizontInvestování
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Greed Is Good aneb Kdo se bojí, nesmí do akciového lesa

Greed Is Good aneb Kdo se bojí, nesmí do akciového lesa

11. 8.-Andrej Rády
Americké akcie