Průzkum: Atraktivní mzda nestačí. Češi hledají jistotu, férovost a pohodu
Výběr zaměstnavatele ovlivňuje řada faktorů – od výše mzdy přes rovnost příležitostí až po přístup k technologiím. Rozhodující roli nadále hraje atraktivní odměna, její význam je ale nižší než v předchozích letech. Dorovnává ji finanční stabilita, příjemná pracovní atmosféra a jistota zaměstnání.
Zaměstnanecké priority se proměňují
Podle aktuálních dat z průzkumu REBR 2025 společnosti Randstad je nadále nejdůležitějším faktorem při výběru nového zaměstnavatele atraktivní mzda a benefity (65 %), jejich význam ale oproti loňskému roku poklesl o 4 procentní body. Téměř stejnou měrou (63 %) zaměstnanci dbají na finanční stabilitu zaměstnavatele. Významnou roli ale hraje také příjemná pracovní atmosféra (61 %), jistota zaměstnání (58 %) a rovnováha mezi prací a osobním životem (50 %).
Nejde tedy jen o peníze. Zaměstnanci hledají také stabilitu, férovost a prostředí, kde se budou cítit dobře. Právě pracovní atmosféra a jistota zaměstnání získávají v posledních letech na významu. Nejvíce rezonují ty firmy, které dokážou nabídnout komplexní balíček nejen po finanční, ale i lidské stránce. Taková je podle průzkumu například společnost LEGO.
Důležitost preferencí podle pohlaví a generací
Podle průzkumu se liší preference mužů a žen, a to především v tom, že ženy více dbají i na nefinanční faktory. Pro muže je sice klíčová atraktivní mzda ze 62 % a pro ženy ze 69 %, příjemná pracovní atmosféra je ženy ale důležitější o 14 procentních bodů (54 % vs. 68 %). Jistota zaměstnání je důležitá pro 62 % žen (54 % mužů) a rovnováha práce a soukromí pro 56 % žen (45 % mužů).
Češky tak vedle atraktivní mzdy hledají i prostředí, kde budou respektovány a ve kterém mohou skloubit práci s péčí o rodinu. Jsou k tomu tlačeny okolnostmi. Pokud jim současný zaměstnavatel platí méně než kolegům na stejné pozici a stát jejich dětem nezajistí dostatečné kapacity ve školkách, budou ženy hledat takové místo, kde jim nabídnou spravedlivý přístup a firemní školku nebo flexibilitu, home office a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem.
Proč a jací zaměstnanci nejčastěji fluktuují
Průzkum také ukazuje, že jedním z hlavních důvodů odchodů zaměstnanců zůstává stále neadekvátní finanční ohodnocení, které zastíní všechny ostatní formy motivace. Jelikož mzda stále hraje klíčovou roli v představě ideálního zaměstnavatele, není překvapení, že výše a spravedlnost odměny je pro zaměstnance zásadní i při změně zaměstnání. O to více pak oprávněně očekávají férové a konkurenceschopné odměňování od zaměstnavatelů, kteří se pyšní finanční stabilitou a pozitivním renomé.
Ve fluktuaci jednoznačně dominuje generace Z. Práci mění více než každý pátý z jejích příslušníků (22 %), zatímco takzvaní boomeři zůstávají nejstabilnější (pouze 6 %).
Z výsledků letošního průzkumu je zřejmé, že zaměstnanci při výběru zaměstnavatele zohledňují stále širší spektrum faktorů. Firmy, které se chtějí stát žádanými, musejí nabídnout nejen atraktivní mzdu, ale také vytvářet prostředí založené na důvěře, respektu a rovnováze. Nejlepší značky budují svou atraktivitu dlouhodobě – nejde o jednorázové kampaně, ale o každodenní práci s lidmi, firemní kulturou a hodnotami. Zaměstnanci pečlivě zvažují, komu věnují svou loajalitu, a vybírají si podle toho, jaká firma nejlépe odpovídá jejich životnímu stylu a očekáváním.
Průzkum REBR: Personální agentura Randstad od roku 2018 zahrnuje Českou republiku do svého globálního průzkumu Randstad Employer Brand Research. Ten je založený na vnímání široké veřejnosti a zahrnuje téměř 170 000 respondentů z 32 zemí po celém světě. V letošním roce se ankety zúčastnilo 4 821 Čechů ve věku od 18 let. Průzkum se zaměřuje na preference zaměstnanců a pomáhá firmám zlepšovat jejich značku zaměstnavatele.
Zdroj: Randstad
Aktuality

