Prodeje francouzského koňaku klesly o 13 %, export do Číny se propadl o čtvrtinu
Tržby francouzského koňakového průmyslu se za uplynulý rok snížily o 13 %. Odvětví zasáhl pokles poptávky po prémiových řadách a prudký propad vývozu do Číny, jednoho z klíčových trhů.
Podle údajů BNIC klesly dodávky koňaku do 31. července o 4,2 % na 154,6 milionu lahví. Tržby se snížily o 13,4 % na 2,7 miliardy eur, přičemž poptávka se přesunula k základním variantám, jejichž dodávky vzrostly o 2,6 %. Luxusní kategorie VSOP a XO zaznamenaly pokles o 11,3 % a 12,9 %.
Vývoz do Číny se propadl o 24,4 % v důsledku antidumpingového vyšetřování a prozatímních cel, která Peking zavedl loni v říjnu. Podle BNIC je zatím nejisté, zda červencová dohoda, jež většinu cel pozastavila, trend zvrátí.
Severní Amerika vykázala pokles tržeb o 4,6 %, i když objem dodávek do USA mírně vzrostl díky přesunu k levnějším lahvím. V Evropě tržby klesly o 11 %. Naopak do ostatních zemí vzrostl export o 19,9 %, i když tyto trhy zůstávají relativně malé – v období bylo vyvezeno 17,5 milionu lahví.
Odvětví, které vedou značky Hennessy (LVMH), Rémy Martin a Martell (Pernod Ricard), čelí nejen slabší poptávce po luxusu, ale i hrozbě amerických cel ve výši 15 %.
Zdroj: Yahoo! Finance, Reuters