Airbus je pod tlakem, k dosažení cíle musí zrychlit tempo dodávek
Evropský výrobce letadel Airbus dodal v srpnu zhruba 60 strojů a aby splnil letošní cíl 820 dodávek, musí od září výrazně zrychlit výrobu. Podle analytiků by firma musela v závěrečných čtyřech měsících roku překonat i předpandemické rekordy, zatímco ji nadále brzdí problémy s dodávkami motorů a vybavení kabin.
Airbus bude čelit náročnému závěru roku. Společnost si pro rok 2025 stanovila cíl dodat kolem 820 letadel, což představuje sedmiprocentní růst oproti 766 dodávkám v roce 2024. Dodávky jsou přitom klíčovým ukazatelem nejen pro příjmy a cash flow Airbusu, ale i pro expanzi samotných aerolinek.
Výrobce opakovaně čelí zpožděním ze strany dodavatelů motorů, stejně jako problémům s dodávkami kabinového vybavení. Airbus proto vyrábí takzvané "glidery", tedy hotová letadla bez motorů, u nichž předpokládá dokončení během jednoho až dvou měsíců po dodání pohonných jednotek.
Podle odhadů analytiků by Airbus musel mezi zářím a prosincem dodat v průměru 97 letadel měsíčně, aby dosáhl ročního cíle. To by překonalo i nejlepší výsledky z let 2018 a 2019, kdy šlo o 91–92 letadel měsíčně.
"Stále věřím, že to Airbus zvládne, ale září bude skutečnou zatěžkávací zkouškou," uvedla analytička Jefferies Chloe Lemarie. Odborník Rob Morris z Cirium dodal, že statisticky je pravděpodobnost dosažení cíle 810 dodávek pouze kolem pěti procent. Sám odhaduje, že Airbus uzavře rok s přibližně 790 až 800 kusy dodaných strojů.
Navzdory pomalejšímu začátku roku a dočasnému předstihnutí Boeingem zůstává Airbus podle současného vývoje na cestě k udržení pozice největšího výrobce letadel na světě.
Zdroj: Reuters