Alibaba láká značky z Amazonu na AliExpress
Alibaba se snaží posílit své globální působení v e-commerce. Prostřednictvím platformy AliExpress nabízí zavedeným značkám nižší poplatky než Amazon, aby získala silnější pozici na klíčových trzích mimo Čínu.
Čínská společnost Alibaba Group Holding se snaží přetáhnout zavedené značky z Amazonu na svou globální platformu AliExpress. Podle zdrojů obeznámených s jednáním láká výrobce a obchodníky zejména na nižší poplatky za dopravu a menší podíl z prodeje. Cílem je zvýšit prodeje na trzích, jako je Evropa a Latinská Amerika, kde AliExpress působí již řadu let, aniž by však dokázal zásadně konkurovat Amazonu.
Alibaba chce v zahraničí využít i vazby na značky, které působí na její domácí platformě T-Mall. Už dnes AliExpress nabízí například produkty čínských firem Xiaomi nebo Pop Mart. Zda a v jakém rozsahu společnost do expanze investuje, však zatím Alibaba nekomentovala.
Snaha posílit přítomnost na americkém trhu přichází v době, kdy čínské platformy Temu a Shein rychle získávají tržní podíl díky agresivní cenové politice. Amazon tak čelí rostoucí konkurenci čínských hráčů. Situaci navíc komplikuje geopolitické napětí – prezident USA Donald Trump zvýšil cla na malé zásilky z Číny, což firmy nutí hledat nové způsoby, jak zůstat konkurenceschopné.
Ačkoli Alibaba v posledních měsících posunula hlavní pozornost k rozvoji umělé inteligence, elektronický obchod zůstává jejím klíčovým zdrojem příjmů. Její zahraniční e-commerce divize ve druhém čtvrtletí zvýšila tržby o 19 % a snížila ztrátu, ziskovosti však zatím nedosáhla.
Zdroj: Bloomberg