US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

V USA začíná antimonopolní řízení o adtech Googlu, vláda žádá prodej AdX

Google (Alphabet) se u soudu v Alexandrii (Virginie) snaží odvrátit nucený prodej části svého reklamního byznysu. Ministerstvo spravedlnosti USA a koalice států požadují odprodej burzy AdX a zveřejnění aukčního mechanismu jako open source.

22. 9. 2025 | 12:58
Alphabet (Google)

Soudkyně federálního soudu Leonie Brinkema v dubnu konstatovala, že Google má nezákonný monopol v oblasti technologií internetové reklamy. Tento týden rozhoduje o nápravných opatřeních. Vláda usiluje o prodej burzy AdX, na níž online vydavatelé platí Googlu přibližně 20% poplatek za prodej reklam v aukcích probíhajících při načtení stránek. Požaduje také, aby algoritmus určující vítěze aukcí byl otevřený (open source).

Google tvrdí, že návrh ministerstva spravedlnosti je technicky neproveditelný a vedl by k dlouhodobé nejistotě pro inzerenty i vydavatele. Firma navrhuje změny svých zásad tak, aby vydavatelé snáze využívali konkurenční platformy. Ministerstvo spravedlnosti to považuje za nedostatečné.

Podle dřívějších informací agentury Reuters Google během soukromých jednání o ukončení antimonopolního šetření v EU zvažoval prodej AdX - interní studie k tomuto scénáři se mohou stát důkazem i v právě probíhajícím řízení.

Mezi svědky mají vystoupit mimo jiné bývalý manažer News Corp a zástupci DailyMail.com a Advance Local. Část z nich již loni vypovídala v řízení, v němž ministerstvo spravedlnosti přesvědčilo soud, že Google nezákonně propojil svůj reklamní server pro vydavatele s AdX a poskytoval inzerentům Googlu první i poslední příležitost k podání nabídky.

V případě, že navrhovaná opatření během čtyř let nepovedou k obnovení soutěže, požaduje ministerstvo spravedlnosti, aby Google odprodal také svůj reklamní server pro vydavatele.

Širší zásah amerických úřadů proti velkým technologickým firmám pokračuje i v dalších případech týkajících se společností Meta Platforms, Amazon a Apple. Google mezitím žádá soud o obdobně zdrženlivý přístup, jaký federální soudce ve Washingtonu nedávno zvolil v samostatné kauze týkající se vyhledávání.

Zdroj: Yahoo! Finance, Reuters

Alphabet (Google)Reklama a marketingSpojené státy americké (USA)
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio