Joby Aviation úspěšně otestovala první vojenský hybridní letoun
Americká společnost Joby Aviation dokončila první zkušební let svého hybridního obranného letounu vyvinutého společně s firmou L3Harris. Tři měsíce po oznámení projektu firma ukazuje schopnost rychlého přechodu od konceptu k demonstraci, zatímco americká vláda zvyšuje investice do autonomních a AI technologií pro armádu.
Joby Aviation oznámila úspěšné dokončení prvního testovacího letu svého hybridního vojenského letounu, který vyvíjí ve spolupráci s obranným kontraktorem L3Harris. Zkušební let proběhl 7. listopadu v zařízení společnosti v kalifornské Marině. Předseda představenstva Paul Sciarra uvedl, že tento milník potvrzuje schopnost firmy rychle přecházet od konceptu k reálné demonstraci, aby reagovala na rostoucí potřeby armády.
Projekt společností Joby a L3Harris byl oznámen v srpnu a zaměřuje se na vývoj hybridního letounu s možností autonomního nebo pilotovaného provozu. Spojené státy pod vedením administrativy prezidenta Donalda Trumpa výrazně investují do autonomních systémů, umělé inteligence a obranných technologií, včetně plánovaného systému raketové obrany "Golden Dome" v hodnotě 175 miliard dolarů.
Podle Sciarry se obranný sektor rychle mění a technologie z komerční sféry se stále častěji uplatňují v konfliktech, například ve válce mezi Ruskem a Ukrajinou. Joby Aviation, známá svými elektrickými letouny s vertikálním startem a přistáním (eVTOL), současně pokračuje v procesu certifikace u Federálního úřadu pro letectví, aby mohla zahájit komerční provoz.
Firma nedávno podepsala dohodu o testování svých leteckých taxi v Saúdské Arábii a jedná také se Spojenými arabskými emiráty. Trh s eVTOL technologiemi podporuje i červnový výnos prezidenta Trumpa, který zahájil pilotní program pro tato letadla.
Sciarra dodal, že technologie vyvíjené s L3Harris mají zatím vojenské využití, ale v budoucnu by mohly najít uplatnění i v komerční dopravě. Joby plánuje umožnit americkým vládním agenturám testování nových strojů již v příštím roce.
Zdroj: CNBC


