GfK: Německá spotřebitelská důvěra výrazně klesla
Index spotřebitelského klimatu GfK v Německu před lednem 2026 prudce oslabil na -26,9 bodu. Výsledek zaostal za očekáváním trhu a odráží rostoucí opatrnost domácností, které více spoří a odkládají nákupy.
Hodnota indexu klesla z mírně revidovaných -23,4 bodu v předchozím období a dostala se na nejnižší úroveň od dubna 2024. Ochota k nákupům se po dvou měsících zlepšování znovu snížila, zatímco sklon k úsporám vyskočil na 18,7 bodu, nejvýše od června 2008.
Na náladu spotřebitelů negativně doléhají obavy z možného opětovného zrychlení inflace a politická nejistota spojená s reformami důchodového systému. Očekávání příjmů klesla třetí měsíc v řadě, což podle GfK potvrzuje pokračující tlak na finanční situaci domácností.
Naopak ekonomická očekávání se mírně zlepšila a přesunula se do kladného pásma, což naznačuje opatrný optimismus ohledně širšího hospodářského vývoje. Podle Rolfa Buerkla z institutu NIM však aktuální zhoršení sentimentu vrhá stín na závěr vánoční nákupní sezony a zvyšuje riziko slabého startu spotřebitelské poptávky na začátku roku 2026.
Zdroj: Trading Economics
