Auto jako služba: Operativní leasing stále více láká domácnosti

Češi už nevnímají auto jen jako majetek, ale stále častěji jako službu. Operativní leasing přestává být takřka výhradní doménou firem a ve větší míře ho využívají i domácnosti. Ty slyší na stabilní měsíční náklady a nižší riziko spojené s vlastnictvím vozu. O trendech v mobilitě jsme mluvili s Vratislavem Strašilem z Volkswagen Financial Services.
Jak se v posledních měsících vyvíjí český trh s automobily?
Od začátku roku do srpna se v Česku zaregistrovalo přes 161 tisíc nových osobních aut, což je meziročně nárůst o zhruba pět procent. Dominantní zůstává Škoda s třetinovým podílem, následují Hyundai, Toyota, Volkswagen a Kia.
Z hlediska karoserií mají naprostou převahu SUV, které tvoří už více než polovinu registrací. Pokud jde o pohon, stále jasně vede benzín s podílem přes 67 %, nafta drží pětinu trhu a čisté elektromobily se pohybují kolem pěti procent. Zajímavý je rychlý růst počtu registrací vozů s alternativním pohonem, těch meziročně přibylo o téměř třetinu a dnes už tvoří více než třetinu všech prodaných aut. Elektromobilů bylo oproti loňsku o více než 50 % více a jejich počet se blíží devíti tisícům.
Do jaké míry ovlivnily inflace a repo sazba ČNB splátky aut?
Míra inflace od svého vrcholu v roce 2022, kdy dosahovala 18 %, postupně výrazně klesla. V roce 2023 se průměrně pohybovala kolem deseti procent, loni už byla na 2,4 % a letos se očekává stabilizace kolem dvou a půl procenta. Podobně se vyvíjely i sazby centrální banky, dvoutýdenní repo sazba vystřelila v roce 2022 až na sedm procent, ale od konce roku 2023 klesá a teď je na 3,5 %.
Od roku 2019 jednatel a generální ředitel Volkswagen Financial Services. V koncernu Volkswagen pracuje od roku 1994. Působil na řadě manažerských pozic v rámci společnosti Škoda Auto, poté vedl importéra značky SEAT ve Švédsku. Odsud přesídlil do Prahy, kde až do svého přesunu na ruský trh v roce 2011 řídil segment osobních vozů značky Volkswagen. Po návratu do Česka několik let vedl dovozce vozidel koncernu Volkswagen do ČR, firmu Porsche Česká republika.
Pro financování nákupů aut to má rozdílné důsledky, a to podle zvoleného produktu. U klasických úvěrů se vyšší sazby projeví přímo ve splátkách, a proto některé instituce musely úroky zvednout, aby pokryly vlastní vyšší náklady. U operativního leasingu je vliv menší, protože úrok je jen jedním z faktorů, které do splátky vstupují. Důležitější je například cena nového auta nebo jeho zůstatková hodnota po skončení smlouvy. Pokud ceny vozů rostou, zvyšuje se i jejich zůstatková hodnota, což naopak pomáhá držet měsíční splátky stabilní.
Další roli hrají akční nabídky výrobců a značek, které část nákladů dotují. Díky tomu se i v době vysokých sazeb podařilo na některé modely udržet nulové úročení nebo přidat servisní balíčky zdarma. Takové benefity v praxi znamenají, že zákazník má měsíční náklady nižší, než by odpovídalo čistě tržním podmínkám.
V čem se liší chování velkých firem a menších zákazníků při volbě financování?
Operativní leasing byl dlouho doménou korporací, které tak řešily své flotily. Vidíme ale rychlý růst zájmu i u menších firem a domácností. Hlavním důvodem jsou pevně dané měsíční náklady a to, že rizika spojená s vlastnictvím (například to, kolik bude auto stát po několika letech) přebírá leasingová společnost.
Po zkušenostech s vysokou inflací a kolísajícími sazbami lidé oceňují jistotu a stabilitu. U velkých firem proto čekáme, že podíl operativního leasingu může přesáhnout 60 %, u domácností by se mohl postupně přiblížit k třetině. Tak už to v současnosti funguje v západní Evropě a český trh k těmto číslům směřuje.
Jak se vyvíjí financování elektromobilů? A jaká máte v tomto segmentu očekávání?
Letos jsme už za osm měsíců uzavřeli tolik smluv na operativní leasing elektromobilů, kolik jich bylo za celý loňský rok. Je ale potřeba dodat, že v roce 2024 většina zákazníků volila spíše úvěr, protože jen ten umožňoval čerpat státní dotace.
Rozdíl ve splátkách mezi elektromobily a auty se spalovacím motorem byl dříve v řádu tisíců korun, postupně se ale snižuje. Důvodem je jednak srovnání pořizovacích cen, jednak lepší předvídatelnost zůstatkových hodnot. Model se spalovacím motorem tak lze pořídit v operativním leasingu za zhruba devět tisíc korun měsíčně, zatímco srovnatelný elektromobil vyjde na zhruba 11–12 tisíc. Rozdíl tedy klesl na dva až tři tisíce korun.
Převážnou část klientů tvoří malé a střední podniky, domácnosti zatím elektromobilitu přijímají pomaleji. Na straně firem ale sledujeme zřetelný trend – kdo jednou elektroauto vyzkouší, většinou už se k tradičnímu pohonu vracet nechce.
Trh se zároveň rychle proměňuje. Do nabídky vstupují nové modely v nižších segmentech s cenou kolem 700–800 tisíc korun, což otevírá elektromobilitu širšímu okruhu zákazníků. Stále ale platí, že zůstatkové hodnoty elektrických vozů jsou zatím méně stabilní než u aut se spalovacími motory, což splátky navyšuje. S rostoucí nabídkou a vyšší důvěrou zákazníků by se ale i tato bariéra měla postupně snižovat.
Čím si vysvětlujete, že lidé, kteří elektromobil vyzkoušejí, už se většinou nechtějí vracet ke spalovacím motorům?
Podle našich zkušeností je to hlavně o předsudcích a obavě z nového. Elektromobily jsou technicky na velice dobré úrovni, ale nadále kolem nich panuje určitá nedůvěra. Kdo si je ale reálně vyzkouší, většinou zjistí, že obavy byly zbytečné, a už se k benzínu nebo naftě vracet nechce.
Další impulz pro růst přinášejí nové modely v nižších segmentech. Na letošním autosalonu IAA se představily kompaktní elektromobily Škoda Epiq, Volkswagen ID.2all nebo CUPRA, tedy auta s cenovkou kolem 600 tisíc korun a reálným dojezdem přes 400 kilometrů. To už je pro řadu českých zákazníků zajímavá kombinace ceny a výkonu.
Podíl elektromobilů na českém trhu je zatím nízký, pohybuje se okolo pěti procent. V západní Evropě jsou ale čísla násobně vyšší, například ve Skandinávii 60–80 %, v Rakousku kolem dvaceti. Věříme, že i tuzemský trh bude tento trend postupně následovat.
A jaké hlavní trendy ve financování mobility očekáváte v příštích letech?
Budoucnost bude více o dostupnosti a flexibilitě než o vlastnictví. Operativní leasing bude podle nás dále získávat podíl, protože lidé i firmy hledají chytré způsoby, jak mít moderní auto bez nutnosti vysoké vstupní investice. Tento trend je silný hlavně u malých a středních podniků a také mezi domácnostmi.
Velký prostor vidíme i na trhu s ojetými vozy. Český trh s novými auty je ve srovnání se zeměmi podobné velikosti poměrně malý, a proto budou právě kvalitní ojetiny hrát stále důležitější roli. S obnovou firemních flotil poroste i nabídka ojetých elektromobilů, což může výrazně rozšířit dostupnost bezemisní mobility pro širší veřejnost.
Vedle operativního leasingu čekáme posílení takzvaných balonových úvěrů. To je způsob financování, kdy klient platí nižší měsíční splátky a větší část ceny auta uhradí až v závěrečné splátce. Růst vidíme také u malých a středních podniků, které stále častěji volí leasing nebo úvěr namísto klasického nákupu za hotové.
O sdílené formy mobility, jako je carsharing nebo krátkodobé pronájmy, se samozřejmě zajímáme, ale pro nás teď nejsou prioritou. Klíčové je nejdříve rozvíjet stabilní a dlouhodobě udržitelná řešení, která lidem i firmám přinesou předvídatelné náklady a jistotu.