Čemu chytrý majitel předchází při prodeji firmy

Prodej podniku je zdlouhavý proces, který vedle specifického know-how vyžaduje i nemalé organizační úsilí. Když jde vše dobře, trvá transakce od několika měsíců do půl roku. Když ji ale provázejí závažné rozpory mezi prodávajícím a kupujícím o finální podobě obchodu, může i po zdlouhavém vyjednávání skončit krachem.
"Klíčovým bodem je vždy jednání o ceně, stěžejní se ale může stát třeba také otázka budoucího směřování firmy pod novým majitelem v situaci, kdy stávající majitel hodlá podílově nebo manažersky ve firmě setrvat," říká výkonný ředitel oddělení Corporate Finance České spořitelny Antonín Piskáček.
Každý prodej firmy je specifický. Častým kamenem úrazu bývají různé záruky, které požaduje zpravidla kupující strana.
Ocenění společnosti
Hladký průběh transakce závisí na vyjednávání mezi prodávající a kupující stranou a na stavu prodávané firmy, zejména její schopnosti dodávat požadovaná data. Vždy platí, že finální transakční smlouva musí věrně popsat, co se prodává a v jakém je to stavu. V této věci nejčastěji dochází k rozporům.
Rozdílné představy obou stran se nejčastěji projeví ve věci ocenění společnosti. "Současné prostředí na trhu M&A, které definují nízké úrokové sazby a přetlak kapitálu v kombinaci s nedostatkem investičních příležitostí, tlačí ceny firem výše. Toho jsou si prodávající vědomi, a tak občas mívají nerealistická cenová očekávání," vysvětluje Piskáček.
Majitelé malých a středních firem by proto měli vědět, že za vysoké násobky zisku před zdaněním, úroky a odpisy se většinou prodávají pouze lídři trhu nebo společnosti, které jsou v něčem výrazně silnější než konkurence, takže jejich akvizicí kupující výrazně posílí své postavení na trhu.
Komplikace při prodeji
Zdržení procesu prodeje nemusejí vyvolat pouze jednání o ceně. K nedorozumění může dojít například ve chvíli, kdy se ukáže, že firma není dostatečně připravena na prodej, respektive když prověrka firmy odhalí rizika v jejím fungování, vztazích s odběrateli a podobně.
"Tento problém je častý. Nezvládnutá prověrka společnosti bývá nejčastější chybou na straně kupujících. Nově zjištěná rizika totiž významně mění celé jednání o prodeji, které může být samo o sobě dost komplikované. Třeba tím, že se firma neprodává celá, případně jsou z ní před prodejem vyčleňovány některé aktivity," popisuje Piskáček.
Dokončení transakce se podle něj někdy protahuje i kvůli nedostatečné kapacitě jedné či druhé strany, které mohou současně řešit i jiné projekty, či průtahům s poskytováním informací ze strany prodávané společnosti či jejího majitele.
Praxe pak ukazuje na další problém těch majitelů firem, kteří nejsou k prodeji ničím nuceni, a tak jej podceňují. Poradci se shodují v tom, že mnozí z těchto majitelů podniků si často až při předložení návrhu smluv uvědomí, že součástí transakce je třeba i zajištění rizik z jejich strany ve prospěch kupujícího. Dobrou zprávou je, že se i na tuzemském trhu M&A zlepšuje právní prostředí a rychlost realizace dohodnuté transakce u notáře nebo obchodního soudu.
Více informací o prodeji a nákupu firem najdete na www.investicniweb.cz/akvizice
Aktuality
