US MARKETOtevírá za: 17 h 4 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Fidoo: Útraty českých firem v listopadu meziročně vzrostly o 7,3 %

Útraty českých firem v listopadu pokračovaly v mírném meziročním růstu. Náklady malých a středně velkých podniků stouply meziročně o 7,3 %. Zároveň podniky nakupovaly o více než šest procent častěji než ve stejném období loni. Vyplývá to z indexu firemních nákladů, který česká společnost Fidoo sleduje na vzorku více než tisícovky malých a středně velkých firem.

Objem i počet transakcí českých firem v listopadu pokračoval v růstu, proti prvním podzimním měsícům ale zvolnil, uvedla Fidoo. Toto zvolnění podle ní ilustruje i první meziměsíční pokles po několika měsících. Meziměsíčně počet i objem transakcí klesly o více než pět procent, sdělila Fidoo. České firmy s blížícím se závěrem roku podle ní upravily nákupní chování a útraty koncentrují do větších jednotlivých nákupů.

"Trend meziměsíčního poklesu objemu i počtu transakcí o více než pět procent ukazuje, že obchodně nejživější část podzimu už máme za sebou," řekl ředitel Fidoo Petr Herzmann. Je podle něj vidět, že firmy ve velkém regulují náklady. "Blíží se konec roku, dočerpávají se rozpočty a ti, kteří letos hlídali a stále hlídají náklady skutečně v reálném čase, nebudou muset ke konci roku řešit, jestli zbyde na prémie pro jejich pracovníky," dodal.

Meziroční růst objemu nemandatorních firemních výdajů a o něco volnější růst jejich počtu podle něj ukazuje, že firmy ke konci roku dělají větší jednotlivé nákupy. Zařizují předvánoční setkání, dárky pro klienty nebo využívaly slevové akce během Black Friday a obměnily třeba kancelářské vybavení nebo výpočetní techniku. Podle dat Českého statistického úřadu rostla v listopadu i důvěra podnikatelů v ekonomiku, a to navzdory nejistotě ohledně přímého dopadu blížící se inaugurace nového amerického prezidenta.

"Ukazuje se, že české firmy do svého růstu a byznysu investují stále více peněz, ale racionálněji a více strategicky," uvedl datový ředitel společnosti Creative Dock Adam Hanka. Na trhu se podle něj nyní výrazně projevuje to, že firmy, které měly dlouhodobý plán růstu, výdajů a úspor, jsou úspěšnější. S blížícím se koncem roku se potom nebojí dělat větší, strategické nákupy, což se projevilo poklesem počtu transakcí meziměsíčně, podotkl.

Mezi firemní náklady patří nákup materiálů, pohonných hmot, kancelářského vybavení, produkční náklady a jiné. "Index sleduje náklady s výjimkou nájmů a mezd. Ty si totiž firma dokáže ohlídat, denní náklady ale spíše ne. Obecně jde o transakce, které dělají pracovníci na firemní účet. Nejde jen o mandatorní výdaje, ale také výdaje spojené s realizací zakázek a podnikáním," dodal Herzmann.

Zdroj: ČTK

Byznys a podnikáníČeská republikaEkonomické a tržní indikátory
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa