US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

ČR: Důvěra spotřebitelů mírně klesla, podnikatelé jsou optimističtější

Souhrnný indikátor důvěry v tuzemskou ekonomiku se v únoru zvýšil o 0,4 bodu na 97,8 bodu. Nárůst byl tažen především rostoucí důvěrou podnikatelů, zatímco důvěra spotřebitelů zaznamenala mírný pokles. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 0,5 bodu na 98 bodů. Zvýšení důvěry bylo patrné v obchodě (+3,7 bodu), ve stavebnictví (+3 body) a mírně i v průmyslu (+0,3 bodu). Ve vybraných odvětvích služeb zůstala důvěra na lednové úrovni 100,5 bodu. 

"Důvěra podnikatelů mírně posiluje a je na nejvyšší hodnotě od dubna 2023. K únorovému růstu přispěly zejména pozitivnější hodnocení současné a očekávané ekonomické situace v obchodě a zvýšená poptávka ve stavebnictví," uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

"Lepší nálada panovala v únoru v obchodě, stavebnictví i průmyslu. Kondice tuzemského průmyslu ale zůstává i tak nedobrá – nálada je výrazně pod dlouhodobým průměrem, ostatně podobně jako v rámci šetření nákupních manažerů PMI. Problémem číslo jedna je slabá zahraniční poptávka, u které zatím nevidíme signály viditelného oživení, ale spíše podstatná negativní rizika spojená s americkými celními tarify," říká Dominik Rusinko, hlavní ekonom ČSOB Privátního bankovnictví.

Naopak indikátor důvěry spotřebitelů klesl o 0,5 bodu na hodnotu 96,6. Podíl spotřebitelů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v následujících dvanácti měsících se potřetí v řadě zvýšil. Podíl domácností očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících se oproti lednu nezměnil. Počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících, se meziměsíčně mírně snížil. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se téměř nezměnil.

"Únorová důvěra spotřebitelů klesla na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Důvodem jsou především zhoršující se očekávání ohledně vývoje hospodářské situace v Česku pro období následujících dvanácti měsíců. Domácnosti byly v tomto směru pesimističtější naposledy před více než rokem, v prosinci 2023," sdělila Anastasija Neradová z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

"Čekání na přesvědčivé a udržitelné oživení spotřebitelské aktivity se zřejmě opět prodlužuje. Navzdory svižně rostoucím mzdám, nízké nezaměstnanosti a relativně krotké inflaci zůstávají Češi opatrní a z ekonomické situace mají spíše horší nežli lepší pocit. Svou roli v tom patrně sehrává nekonečná série varovných signálů ze zahraničí, ať už se jedná o nadále neutěšenou hospodářskou situaci v Německu, hrozbu obchodního konfliktu mezi USA a zbytkem světa či nepříliš nadějně se vyvíjející válku na Ukrajině. Spíše než objektivní momentální nesnáze tak české domácnosti zatěžují obavy z možného nepříznivého budoucího vývoje. Vzhledem k významným turbulencím, kterými momentálně prochází euroatlantický ekonomický prostor, pak lze očekávat, že domácnosti zůstanou ostražité i v nejbližší budoucnosti. Jejich útraty tak sice v letošním roce potáhnou ekonomiku směrem k růstu, nicméně nebude se jednat o nic oslnivého," uvedl Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus.

Zdroj: ČSÚ

Byznys a podnikáníČeská ekonomikaČeská republikaSpotřebitelská důvěra
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio