US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Více než polovina firem, které využívají AI, se obává spolehlivosti a kvality vlastních dat

Prosincový průzkum společnosti Dun & Bradstreet ukázal, že 88 % firem do svých podnikových procesů zavádí umělou inteligenci (AI), ale zároveň se 54 % z nich obává důvěryhodnosti a kvality dat, která pro umělou inteligenci využívají. Respondenti se zároveň shodují, že automatizace a AI budou klíčovými trendy v roce 2025.

"Efektivita umělé inteligence, včetně transparentnosti a relevance, závisí na kvalitě dat, které využívá. Průzkum však odhalil, že pouze pět z deseti firem věří, že jejich datová základna je dostatečná pro správnou implementaci AI. Proto je nezbytné, aby firmy zajistily, že jejich data pochází z jediného zdroje pravdy, který nazýváme master data neboli zdrojová data," uvedla předsedkyně představenstva Dun & Bradstreet, Kateřina Klosová. "My v Dun & Bradstreet věříme, že zdrojová data a AI jsou pro budování efektivních řešení naprosto klíčové. Naše data procházejí neustálým procesem čištění, validace a aktualizace, aby byla co nejpřesnější, nejaktuálnější a nejrelevantnější, jakmile se dostanou do rukou našich zákazníků," dodala Kateřina Klosová.

Mezi další obavy, které respondenti průzkumu v souvislosti se zaváděním umělé inteligence uváděli, patří bezpečnost dat (46 %), možné porušení ochrany osobních údajů (43 %), zveřejnění citlivých informací (42 %) a zkreslení dat (26 %). Ve světle těchto obav je pouze polovina firem přesvědčena, že má dobrý datový základ pro úspěšné využívání umělé inteligence.

Průzkum dále ukázal, že jednotlivé společnosti se nacházejí v různých fázích implementace. Na úrovni analýz (29 %), zavádění konkrétních řešení (25 %), vývoje produktů AI (24 %) a pilotních programů (10 %). Ačkoli je využívání AI široce rozšířené, firmy při integraci čelí dvěma zásadním překážkám: dostupnosti důvěryhodných obchodních dat (33 %) a souladu s etickými a regulačními normami (33 %).

Společnosti, které nasazují do svých procesů AI, uvedly, že největšího pokroku dosáhly ve zefektivnění procesů (42 %), spolupráce (39 %), doplňování aktuálních úkolů (38 %), měření a KPI (21 %), modelování scénářů (18 %) a eliminace personální zaujatosti (13 %).

V odpovědi na otázku, jaké trendy v oblasti umělé inteligence ovlivní firmy v roce 2025, více než polovina respondentů průzkumu (51 %) uvedla inteligentní automatizaci, následovanou konverzační umělou inteligencí (46 %), vizuální umělou inteligencí (33 %) a hyperpersonalizovaným marketingem (23 %). Každý čtvrtý respondent se zároveň připravuje na dopady zavedení nových regulačních rámců pro dodržování předpisů a řízení.

Téměř dvě třetiny respondentů (64 %) uvedly, že nejčastějších případem využití AI pro jejich podnikání je automatizace úloh, rozšíření lidských schopností (42 %), posílení správy dat (36 %) a analýza tržních trendů (32 %). "Očekáváme, že v nadcházejícím období významně poroste poptávka po správě dat za účelem jejich využití v AI. Už nyní vidíme, jak může zlepšit efektivitu v procesech, jako je čištění dat, integrace a analýza," uzavřela Kateřina Klosová.

Zdroj: Dun & Bradstreet

Byznys a podnikáníČeská republikaUmělá inteligence (AI)
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio