Průzkum: Více než polovina firem, které využívají AI, se obává spolehlivosti a kvality vlastních dat
Prosincový průzkum společnosti Dun & Bradstreet ukázal, že 88 % firem do svých podnikových procesů zavádí umělou inteligenci (AI), ale zároveň se 54 % z nich obává důvěryhodnosti a kvality dat, která pro umělou inteligenci využívají. Respondenti se zároveň shodli, že automatizace a AI budou klíčovými trendy letošního roku.
Efektivita umělé inteligence, včetně transparentnosti a relevance, závisí na kvalitě dat, které využívá. Průzkum odhalil, že pouze pět z deseti firem věří, že jejich datová základna je dostatečná pro správnou implementaci AI.
Mezi další obavy, které respondenti průzkumu v souvislosti se zaváděním umělé inteligence uváděli, patří ty o bezpečnost dat (46 %), možné porušení ochrany osobních údajů (43 %), zveřejnění citlivých informací (42 %) a zkreslení dat (26 %). Ve světle těchto obav je pouze polovina firem přesvědčena, že má dobrý datový základ pro úspěšné využívání umělé inteligence.
Průzkum dále ukázal, že jednotlivé společnosti se nacházejí v různých fázích implementace, a to na úrovni analýz (29 %), zavádění konkrétních řešení (25 %), vývoje produktů AI (24 %) a pilotních programů (10 %). Ačkoli je využívání AI široce rozšířené, firmy při integraci čelí dvěma zásadním překážkám – dostupnosti důvěryhodných obchodních dat (33 %) a souladu s etickými a regulačními normami (33 %).
Společnosti, které nasazují do svých procesů AI, uvedly, že největšího pokroku dosáhly ve zefektivnění procesů (42 %), spolupráce (39 %), doplňování aktuálních úkolů (38 %), měření a KPI (21 %), modelování scénářů (18 %) a eliminace personální zaujatosti (13 %).
Na otázku, jaké trendy v oblasti umělé inteligence ovlivní firmy v roce 2025, více než polovina respondentů průzkumu (51 %) uvedla inteligentní automatizaci, následovaly konverzační AI (46 %), vizuální AI (33 %) a hyperpersonalizovaný marketing (23 %). Každý čtvrtý respondent se zároveň připravuje na dopady zavedení nových regulačních rámců pro dodržování předpisů a řízení.
Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů uvedly, že nejčastějších případem využití AI pro jejich podnikání jsou automatizace úloh, rozšíření lidských schopností (42 %), posílení správy dat (36 %) a analýza tržních trendů (32 %).
Zdroj: Dun & Bradstreet
Aktuality
