US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,04 %
NASDAQ-0,67 %
S&P 500-0,24 %
ČEZ+0,08 %
KB+0,38 %
Erste+0,14 %

Za Vánoce utrácíme relativně méně než na konci 80. let

Z průměrné mzdy 3170 korun vynaložila před 27 lety česká domácnost téměř polovinu na nákup vánočních dárků a jídla. Do letošních vánočních svátků hodláme investovat přibližně 9000 korun, tedy zhruba třetinu průměrného platu. Vyplývá to z analýzy dat, kterou uskutečnila Equa bank na přelomu listopadu a prosince 2016.

Redakce IW
Redakce IW
15. 12. 2016 | 14:37
Spotřebitelé

Z analýzy Equa bank vyplývá, že v letošním roce plánují české domácnosti utratit za Vánoce průměrně kolem 9 000 korun. V porovnání s předchozím rokem se jedná o nárůst o 1 300 korun (+17 %). Konkrétně za dárky jsme loni zaplatili 4 900 korun a letos máme v plánu si vyčlenit na jejich pořízení sumu 5 500 korun. Výdaje za pokrmy a výzdobu také vykazují meziroční růst. Letos do nich plánujeme investovat přibližně 3 500 korun, tedy zhruba o 700 korun více než vloni. Třetina lidí navíc po vánočních svátcích přiznává, že nakonec utratili více, než původně plánovali, a to v průměru o 2 885 korun.

V době před třiceti lety také bývalo obvyklé obrátit se s prosbou o půjčku na vánoční dárky pouze na své rodinné příslušníky či přátele. Nyní Češi dávají přednost půjčce od bank či jiných institucí. Například o minulých Vánocích si na dárky nakonec vypůjčil každý osmý Čech. Průměrná výše půjčky činila téměř osm tisíc korun.

Nejvýraznější rozdíly mezi typy dárků před třiceti lety můžeme zaznamenat u dárků pro děti. Zatímco hitem tehdejších Vánoc byly kovové stavebnice Vašek a Merkur nebo Malý chemik, nyní naši potomci touží po elektronice. V dopise pro Ježíška nejčastěji uvádějí chytré mobilní telefony, tablety, penny boardy a kvadrokoptéry. Dospělí si naopak přejí kosmetické balíčky, oblečení, knihy, parfémy či alkohol.

Typickým znakem tehdejšího adventu byly nekonečné fronty před obchody. Dnes tomu tak není, neboť více než polovina dotazovaných (54 %) využívá k nákupu dárků e-shopy. Časová výhoda online nákupů spočívá v tom, že můžeme nakupovat i během pracovní doby nebo pozdě večer, kdy jsou kamenné prodejny již uzavřeny.

Dalším novodobým fenoménem jsou povánoční nákupy. Dvaaosmdesát procent Čechů se nechá zlákat na vánoční výprodeje. Téměř polovina respondentů (46 %) uvedla, že záměrně odkládá nákup zboží právě na toto období, a to u vidiny výrazných slev. Každý sedmý vyznavač zvýhodněných nákupů zamíří do prodejen již 27. prosince. Zatímco více než třetina dotázaných (39 %) vyčká do ledna. Ve slevách nejčastěji nakupujeme elektroniku (58 %), oblečení a obuv (47 %).

Spotřebitelé
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

S&P 500: Kde hledat příští akciové vítěze?

S&P 500: Kde hledat příští akciové vítěze?

14. 8.-Andrej Rády
Akciové tipy