US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,34 %
NASDAQ-0,34 %
S&P 500-0,40 %
ČEZ+0,24 %
KB+0,57 %
Erste+0,14 %

Elektrická auta prudce zvyšují zájem investorů o kobalt

Investoři stále více nakupují kobalt kvůli obavám z nedostatku tohoto kovu, který je důležitou součástí lithium-iontových baterií používaných v elektrických autech. Cena kobaltu od září stoupla o téměř 50 procent na zhruba 19 dolarů (486 Kč) za libru (0,45 kg), což je nejvyšší hodnota za posledních pět let. Důvodem jsou přísnější emisní kontroly zvyšující poptávku po elektrických vozech, zvláště v Číně, která bojuje s obrovským znečištěním v některých městech, uvedla agentura Reuters.

Redakce IW
Redakce IW
14. 2. 2017 | 20:30
Elektřina

Konzultační společnost CRU Group uvádí, že prodej elektrických vozů a hybridních dobíjecích vozů by mohl v roce 2021 dosáhnout 4,4 milionu a do roku 2025 stoupnout na šest milionů. Loni se prodalo 1,1 milionu těchto aut.

Do roku 2020 bude 75 procent lithium-iontových baterií obsahovat kobalt, jehož vlastnosti umožňují elektrickým autům prodloužit dobu mezi dobíjeními, uvádí společnost eCobalt Solution. Kobalt se také používá v legovaných slitinách v turbínách, kosmických raketách, raketových motorech a elektrárnách.

Po sedmi letech přebytku trh letos míří do deficitu. Téměř 60 procent světového kobaltu se nachází v politicky riskantním Kongu. Mnoho obchodníků nyní hromadí kobalt, který koupili v prosinci 2015, kdy ceny byly vlivem přebytku na trhu více než 2 000 tun kolem deseti dolarů za libru, a čekají, až cena dále stoupne.

Podle zdrojů loni kobalt silně nakupovaly švýcarský fond zaměřený na těžařský sektor Pala Investments a jeden z největších čínských komoditních fondů Shanghai Chaos Investment. Čínský úřad pro státní rezervy, který má na starosti tvorbu zásob komodit v zemi, loni a předloni koupil 5 000 tun kobaltu. Očekává se, že bude dále nakupovat i letos.

Celková globální poptávka po kobaltu loni činila zhruba 100 000 tun. Z toho zhruba polovina bylo použita v bateriích pro elektrická auta, mobilní telefony, laptopy, digitální kamery a akumulátorové vrtačky. "Z hlediska celkové poptávky elektrické vozy spotřebovaly v roce 2016 jen zhruba 6,5 procenta rafinovaného kobaltu. To v roce 2021 stoupne na 16,9 procenta, což pomůže zvýšit poptávku na téměř 130 000 tun," uvedl konzultant CRU Edward Spencer. "Očekáváme letos v regionu deficit 900 tun. Nicméně mnohem větší deficit by se mohl otevřít rychleji, pokud růst kapacity dolů a rafinerií nedokáže udržet krok."

Analytici Macquarie Research očekávají příští rok deficit 885 tun. V roce 2019 se zvýší na 3 205 tun a v roce 2020 na 5 340 tun. Upozorňují rovněž, že v současnosti je málo projektů na nové dodávky kovu. Produkce rafinerií v hlavních dodavatelských zemích, kterými jsou např. Austrálie, Rusko a Zambie, je dole na úrovni, kde byla zhruba před deseti lety. Globální trh se tak stává stále více závislý na dodávkách z Konga, kde opět roste geopolitické napětí.

Obchodník a těžař Glencor v pondělí posílil svoji kontrolu ve zdroji mědi a kobaltu v Kongu a koupil zbývající podíl v jednom z dolů a zvýšil podíl v dalším za 960 milionů USD. Dodal, že komplex má potenciál stát se největším producentem kobaltu na světě. Dalšími producenty mědi a kobaltu jsou Eurasian Resources Group, kanadská Sherritt International a China Molybdenum. Až 98 procent kobaltu se vyrábí jako vedlejší produkt při zpracování mědi a niklu.

Zdroj: ČTK

AutaElektřinaPrůmyslové kovy
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Index S&P 500 je nejdražší v historii. Těchto 20 slibných firem se ale vymyká

Index S&P 500 je nejdražší v historii. Těchto 20 slibných firem se ale vymyká

dnes-Andrej Rády
Americké akcie