US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,14 %
NASDAQ+0,33 %
S&P 500+0,02 %
ČEZ-0,24 %
KB+0,39 %
Erste+0,13 %

Emisní skandál Volkswagenu dle vědců vyvolá v EU předčasnou smrt 1 200 lidí

Emise produkované v letech 2008 až 2015 upravenými vozy Volkswagenu prodanými v Německu způsobí v Evropě 1 200 předčasných úmrtí, přičemž mezi nejvíce zasaženými zeměmi budou Německo, Polsko, Francie a Česká republika. Vyplývá to ze studie Massachusettského technologického institutu v USA. Studie v pátek vyšla v časopise Environmental Research Letters a cituje z ní agentura AFP.

Redakce IW
Redakce IW
3. 3. 2017 | 18:12
Volkswagen

Podle vědců by 2,6 milionu vozů ze skupiny Volkswagen, tedy vozů značek VW, Audi, Škoda a Seat, prodaných v Německu v letech 2008 až 2015 mohlo zavinit v České republice až 72 předčasných úmrtí. Ve Francii by mělo být předčasně ohroženo až 84 životů, 160 v Polsku a až 500 v Německu. Vyšší emise těchto vozů mohou zkrátit 1 200 lidem život až o deset let.

"Znečištění ovzduší výrazně přesahuje hranice států," uvedl spoluautor studie Steven Barrett. "(Znečištění) se nestará o politické hranice, jde prostě za hranice. Takže auto v Německu může mít snadno významný dopad na sousední země, zvláště v hustě osídlených oblastech, jako je evropský kontinent."

Stejná skupina vědců se před časem zaměřila na dopady škodlivých emisí z 482 000 upravených aut automobilky prodaných v USA. Zde vyčíslila počet možných předčasných úmrtí v důsledku kauzy dieselgate na 60.

Volkswagen tvrdil, že jeho vozy vyhovují standardům ochrany životního prostředí. Ve skutečnosti ale produkovaly až čtyřikrát více oxidů dusíku a dalších látek, než povolují evropské standardy.

Společnost v září 2015 přiznala, že do 11 milionů naftových vozů instalovala software, který falšoval výsledky měření produkovaných emisí. Skandál ji těžce poškodil a v září 2015 vedl k rezignaci generálního ředitele Martina Winterkorna. Klesat začal i prodej dieselových vozů jiných značek.

Výzkumníci vycházeli ve svých odhadech předčasných úmrtí z metody podobné té, kterou použili při výpočtu dopadu na zdraví v USA. Analýza vychází částečně z měření emisí, které provedl u vozů Volkswagenu německý spolkový úřad pro automobilovou dopravu. Zároveň využívá historické údaje o chování řidičů v Německu, aby odhadla počet kilometrů, které lidé ročně ujedou a kam nejčastěji jezdí. Z toho vznikla mapa nadměrných emisí v Německu. Tuto mapu pak zapracovala simulace atmosféry, jež brala v potaz šíření emisí oxidů dusíku vzhledem k převládajícím větrům, teplotě a srážkám a dalším faktorům.

Zdroj: ČTK

AutaPodvodVolkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akcie mají našlápnuto k dalšímu růstu, za horizontem obchodních dohod ale číhají další rizika

Akcie mají našlápnuto k dalšímu růstu, za horizontem obchodních dohod ale číhají další rizika

28. 7.-Andrej Rády
Americké akcie