US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,57 %
NASDAQ-0,70 %
S&P 500-0,24 %
ČEZ-1,46 %
KB+0,00 %
Erste-0,31 %

Auta z koncernu VW dotčená skandálem by mohla přijít o registraci

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou aktualizaci softwaru. S odvoláním na dokumenty Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) to napsal německý server Focus Online. Vedle aut značky Volkswagen se to týká i vozů Škoda, Audi a Seat. České úřady zatím majitele postižených vozů postihovat neplánují.

Redakce IW
Redakce IW
25. 7. 2017 | 14:14
Volkswagen

Volkswagen po vypuknutí skandálu v září 2015 přiznal, že softwarem umožňujícím podvody při testech emisí bylo po celém světě vybaveno zhruba 11 milionů vozů. Téměř o dva roky později bylo v Evropě upraveno asi 5,5 milionu z 8,5 milionu dotčených aut, z toho 1,8 milionu na domácím, tedy německém trhu.

V Česku se emisní problém týká zhruba 160 000 vozidel, jejichž majitele úřady zatím jakkoliv postihovat neplánují. "Nechceme pokutovat majitele, kteří si auta koupili v dobré víře, že splňují všechny předepsané emisní podmínky," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Automobilka Škoda Auto k odebrání registrací autům bez aktualizace softwaru nevidí důvod. "Vozy lze bez omezení používat před i po provedení technických opatření, které pro zákazníky neznamená žádné výdaje navíc," uvedl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc. Z obeslaných provozovatelů škodovek v Česku si úpravu zatím nechalo provést přes 51 procent, třeba u superbů s dvoulitrovým turbodieselovým motorem je to víc než 72 procent. Celosvětově se servisní akce týká přibližně 1,2 milionu škodovek, z toho zhruba 94 000 v Česku.

Dodatečnou úpravu softwaru mnoho řidičů odmítá. Obávají se, že jakákoliv změna, po které bude auto splňovat emisní normy, způsobí, že vůz pak bude pomalejší a spotřebuje více paliva. Dodatečnou úpravu přitom nedoporučují ani někteří odborníci.

Focus uvedl, že v závislosti na tom, kdy obdrželi oznámení o úpravě softwaru, by mohli majitelé přijít o registraci vozu již v srpnu. Budou také muset zaplatit veškeré poplatky s tím související. Mluvčí Volkswagenu se ke zprávě odmítl agentuře Reuters vyjádřit.

Skandál s manipulací testů emisí ale není jediným, kterému Volkswagen čelí. Spolu s automobilkami Daimler, BMW, Audi a Porsche také čelí podezření z dlouholetých kartelových dohod. Záležitost vyšetřuje Evropská komise.

Zřejmě aby předešel možnému finančnímu trestu, oznámil Volkswagen v minulosti záležitost úřadům. Daimler tak ale podle listu Süddeutsche Zeitung učinil ještě dřív, díky čemuž by se právě on mohl v celé kauze vyhnout pokutě. Ta může být velmi vysoká. Loni Evropská komise vyměřila pokutu čtveřici výrobců nákladních aut v celkové výši tři miliardy eur. Automobilka MAN, která je dceřinou společností Volkswagenu, tehdy jako jediná nemusela nic platit, protože s úřady spolupracovala jako korunní svědek.

Zdroj: ČTK

AutaEkologie a životní prostředíEvropské akciePodvodVolkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

27. 6.-Vendula Pokorná