Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Americký výrobce elektrických vozů Tesla představil prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový osobní vůz Roadster. Šéf Tesly Elon Musk označil Semi za další impulz Tesly k odklonu světa od fosilních paliv. Někteří analytici v rozhovoru s agenturou Reuters však tahač považují za drahou hračku pro firmu, která utrácí peníze rychleji, než je vydělává, nikdy neohlásila roční zisk a zahájení produkce Modelu 3 sama popisuje jako "výrobní peklo". Cenu nákladního vozu Musk neuvedl.
Semi zvládne na jedno nabití ujet 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund. Náklad může vážit až 36 300 kilogramů. Baterie se nabíjí 30 minut. Kamiony s naftovým motorem ujedou na jednu nádrž 1 600 km a jejich provoz je podle Muska o 20 % dražší než provoz elektroverze.
Kabina nákladního vozu není tak protažená jako u klasického vozu, interiér je prostorný se sedadlem uprostřed, kolem něhož jsou umístěny dvě dotykové obrazovky. Vůz má akumulátor zabudovaný do podvozku a čtyři motory. Má také poloautonomní řídící systém stejný jako osobní automobily Tesly. To znamená, že se bez zásahu řidiče udrží v jízdním pruhu, jede stanovenou rychlostí a je schopen zpomalit. Místo zpětných zrcátek má kamery, což napomáhá jeho aerodynamičnosti. Výroba má být zahájena v roce 2019.
Své příznivce Tesla překvapila další novinkou: modernizovanou verzí svého prvního sportovního vozu Roadster. Čtyřmístný automobil ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů. Z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinum se dostane za 1,9 sekundy. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 000 dolarů. Elon Musk ho představil stylově, když před čekající dav přijel kamionem a Roadster vyjel z jeho útrob.
Akcie Tesly, která je z hlediska tržní hodnoty ve Spojených státech automobilovou dvojkou, letos stouply už o 46 %.
S vozem Semi se Tesla pouští na nejistý trh. Nicméně poptávka po elektrických nákladních vozech se má v příštím desetiletí zvyšovat, protože Spojené státy, Evropa a Čína zpřísňují své emisní předpisy. Podle odhadů společnosti Navigant Research má prodej elektrických nákladních vozů do roku 2026 stoupnout na více než 70 000 z loňských 4 100. Většinou se však budou prodávat menší a středně velké vozy, jako jsou popelářská auta či dodávky. Ty mohou mít menší dojezd, do 160 kilometrů, takže budou mít i levnější baterii. Lze je také dobíjet na plný výkon přes noc.
Zdroj: ČTK