Stock Plzeň plánuje vyšší prodeje lihovin než loni, lidé nakupují

Stock Plzeň-Božkov, největší likérka v České republice, chce letos v Česku dosáhnout meziročně rychlejšího růstu prodeje než loni. V roce 2017 uplatnila firma na trhu téměř 25 milionů litrů lihovin, meziročně o 8 % více. Prodej dovážených značek by měl také mírně posílit. ČTK to řekl marketingový ředitel Tomáš Hejkal.
"Prostor pro vyšší prodej na trhu je, zákazníci rádi zkoušejí," uvedl. Díky kombinaci lokálních i importovaných produktů má likérka lepší nabídku pro gastronomii i pro obchody. Stock Plzeň navíc letos převzala další dovážené renomované značky, které spotřebitelé většinou znají. Podle Hejkala bude velmi důležité, jak dopadnou na trh změny jako EET a zákaz kouření. "Uvidíme, zda to bude mít dlouhodobější dopad na větší zavírání provozoven, třeba v menších vesnicích," řekl.
Firma, která má zhruba třetinový podíl na trhu, nezaznamenala loni dramatický posun u žádné kategorie. Ve čtvrtém čtvrtletí byly náznaky poklesu, ale podle Hejkala je otázkou, zda jde o začátek trendu, nebo o výkyv. Hodně ukáží jaro a léto, kdy se lidé vrátí na zahrádky restaurací. "Ekonomika a utrácivost roste. Trh by mohl vše zvládnout," řekl. Celorepublikový trh lihovin by podle Hejkala letos mohl ještě mírně růst. Poslední roky sice roste, ale ve srovnání s roky před krizí a metanolovou aférou jde spíše o stagnaci.
Důvěra českých spotřebitelů se po aféře znovu vrátila. "Lidé si dávají pozor, jakou značku kupují a kde, což je velká změna a je to dobře," dodal. Nikdo už si podle něj nechce kupovat alkohol u stánku z kanistru. "Chce, aby to byla značková lahev nebo aby to bylo místo prodeje, kterému věří," řekl Hejkal. Bezprostředně po metanolové aféře kupovali lidé výhradně značky, které znali. Teď podle Hejkala důvěra ještě vzrostla a spotřebitelé věří i místu prodeje.
Malé likérky už hromadně nevznikají. "Rozhodně tu není nic tak silného jako v pivu, kde rostou minipivovary jak houby po dešti," řekl marketingový ředitel. Podle něj velmi dlouho trvá, než si destilérka vybuduje značku a dostane se na trh. "Pro lidi jsou lihoviny zážitkem. Díky tomu, že jsou dražší, tak si je chtějí užít. Lákají je spíše velké a zajímavé značky s příběhem a pro ty malé je složité dát dohromady zajímavou story," uvedl.
Spotřebitelé už podle Hejkala nehledají v lihovině sílu, ale zážitek. "Tím se to za poslední roky hodně posunulo," řekl. Lidé oceňují nejvíce úroveň 30 až 38 % alkoholu. Stock má sice stále v nabídce vodku Smirnoff Blue s 50 %, ale v ČR se moc neprodává. "Jak se pije všeobecně o něco méně, tak se lidé snaží pít lépe. Nastupuje lepší kultura," dodal.
Zdroj: ČTK
Aktuality
