Zisk i tržby majitele Zary meziročně stouply o tři procenta

Čistý zisk majitele módního řetězce Zara se v prvním fiskálním pololetí meziročně zvýšil o tři procenta na 1,41 miliardy eur. Ve druhé části roku počínaje srpnem čeká španělský prodejce oděvů Inditex a hlavní konkurent švédského rivala H&M nově až šestiprocentní nárůst prodeje a vyšší ziskovost navzdory silnému euru. Společnost ovládaná nejbohatším mužem Evropy Amanciem Ortegou to uvedla ve svém středečním sdělení.
Tříprocentní nárůst na 12 miliard eur zaznamenaly v prvních šesti měsících roku i firemní tržby. Tolik zatím nenarostly v žádném pololetí. Po očištění od nepříznivých pohybů měnového kurzu byly dokonce o osm procent vyšší.
Většinu oděvů společnost vyrábí v zemích eurozóny, více než polovinu prodeje ale realizuje mimo tento měnový blok. V hospodářských výsledcích proto pocítila výrazný propad ruského rublu a turecké liry vůči euru.
Inditex je podle tržní hodnoty největším prodejcem oděvů na světě. Firma je považována za průkopníka v oblasti takzvané rychlé módy, což znamená, že rychle obměňuje sortiment a vyrábí v malých sériích. To jí umožňuje téměř okamžitě reagovat na nejnovější módní trendy. Díky tomu se jí již několik let daří překonávat konkurenční řetězce jako H&M.
V posledních letech se Inditexu navíc úspěšně daří rušit hranici mezi prodejem v kamenných prodejnách a na internetu. Přízeň zákazníků zvýšil řetězec Zara zavedením možnosti objednat si zboží na internetu a vyzvednout jej v prodejně.
Aby mohl ještě lépe čelit internetovým konkurentům typu Amazon a Zalando, chce Inditex do roku 2020 nabídnout na internetu všech svých osm značek, mezi nimiž figurují Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear či Oysho.
První prodejna Zary byla otevřena v roce 1975 ve španělské Coruně. Do České republiky Zara přišla v roce 2001.
Zdroj: ČTK