Vyhlídky dodavatelů v automobilovém průmyslu SR se zhoršily

Očekávání dodavatelů komponentů v automobilovém průmyslu na Slovensku ohledně růstu tržeb a zaměstnanosti pro letošní rok jsou méně optimistické než v minulosti. Minulý rok odvětví patrně zaznamenalo svůj vrchol. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který ve čtvrtek zveřejnila slovenská divize poradenské společnosti PriceWaterhouseCoopers. Automobilový průmysl je hlavním tahounem ekonomiky Slovenska, jež je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů.
"Ačkoliv část firem očekává slušný růst tržeb i pro rok 2019, při střednědobém porovnání je zjevné, že optimismus se vytrácí. Dvouciferní nárůst tržeb v roce 2019 očekává více než 20 procent firem, zatímco v předchozích letech takovýchto očekávání bylo téměř jednou tolik," uvedla PwC. V průběhu dvou let se více než zdvojnásobil podíl firem, které nepředpokládají zvyšování tržeb. Letos tento názor zastává třetina podniků.
Zdrženlivěji se výrobci součástek staví také k dalšímu vývoji zaměstnanosti v sektoru, téměř polovina chce udržet zaměstnanost. Jen čtvrtina oslovených firem počítá se zvýšením počtu pracovníků, loni tento názor zastávala téměř polovina z nich.
Až čtyři pětiny slovenských dodavatelů nevyrábí součástky pro elektromobily nebo vozy s hybridním pohonem, případně tento podíl na výrobě je nižší než pět procent. "Na jedné straně vidíme obrovský trend s elektromobilitě, na druhé straně podíl slovenských dodavatelů je zanedbatelný," řekl při prezentaci výsledků průzkumu specialista PwC Slovensko na automobilový průmysl Peter Mrnka.
Za největší rizika v podnikání výrobci komponentů označili zvýšené mzdové náklady, dále pokles poptávky, nedostatek kvalifikovaných pracovníků a tlak na snižování cen produktů. Jen desetina oslovených firem vyslovila obavy z dopadu rozvoje elektromobility na své podnikání.
Přesun výroby ze Slovenska do zahraničí zvažuje každý šestý slovenský dodavatel v automobilovém průmyslu, loni to bylo jen pět procent. Důvodem jsou hlavně výrobní náklady a nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Pouze čtvrtina oslovených firem se na Slovensku věnuje výzkumu a vývoji, Slovensko podle PwC v této oblasti zaostává za okolními zeměmi.
Na Slovensku podniká asi 300 výrobců součástek pro automobilový průmysl. Své produkty dodávají nejen slovenským závodům automobilek Jaguar Land Rover, Kia, PSA a Volkswagen. Automobilový průmysl se na celkové průmyslové produkci země podílí zhruba polovinou a na hrubém domácím produktu 13 procenty. Předloni v tomto odvětví pracovalo na pětimilionovém Slovensku téměř 155 000 lidí.
Zdroj: ČTK
Aktuality

