US MARKETOtevírá za: 14 h 40 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Květnové maloobchodní tržby svým slabým růstem analytiky zklamaly

Květnové maloobchodní tržby v Česku svým slabým růstem analytiky zklamaly. Češi v obchodech utráceli mnohem méně, než se očekávalo. Za zpomalením podle některých ekonomů, kteří se vyjádřili pro ČTK, může stát i chladnější počasí v květnu a menší chuť zákazníků utrácet v porovnání s dubnovými velikonočními svátky. Obecně analytici očekávají, že tržby letos ve srovnání s minulým rokem mírně zpomalí. Pokračujícím trendem je odklon zákazníků od kamenných obchodů k virtuálním.

Slabý růst maloobchodních tržeb může podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura znamenat projevující se pokles spotřebitelské důvěry. "Narušují (ji) především obavy z vývoje v zahraničí, kde vnímají rizika spojená mimo jiné s obchodními válkami," uvedl. I když obavy mohou vést spotřebitele k vyšší opatrnosti, rostoucí mzdy a extrémně nízká nezaměstnanost zůstávají velkým stimulem spotřeby, který letos bude dále motorem ekonomického růstu, dodal.

Vedoucí ekonom Deloitte David Marek upozornil, že obrat v obchodech se meziročně zvýšil pouze o 2,7 procenta, což představuje nejpomalejší růst za poslední dva roky. "Na růst tržeb si nemohou stěžovat obchody s počítači a mobilními telefony, kde se obrat meziročně zvýšil o 8,6 procenta. Ovšem i zde je patrné zpomalení růstu, neboť zde se růst tržeb většinou měří dvojcifernými čísly," řekl. Tržby klesly obchodům s oblečením a obuví, naopak solidně rostly lékárnám, drogeriím a prodejnám se sportovním vybavením.

Podle hlavního ekonoma pro ČR v ING Bank Jakuba Seidlera ovlivnilo zpomalení tržeb počasí v květnu, který byl deštivější a chladnější než loni. To mohlo podle Seidlera odsunout nákupy letního sortimentu zboží. Vliv mohla mít i určitá korekce po velikonoční potravinové nákupní horečce, míní.

Podle hlavního ekonoma CzechFund Lukáše Kovandy se v nečekaně slabé dynamice tržeb zrcadlí nasycenost trhu v některých segmentech, zejména v motoristickém. Dále pak stoupající inflace a stupňující se obavy spotřebitelů z ekonomické budoucnosti a jejich vlastní finanční situace. Z nepříznivého květnového výsledku se ale nedá podle něj zatím usuzovat trvalé zhoršení.

Zdroj: ČTK

Česká ekonomikaČeská republikaMaloobchodTržby
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika