Japonsko vstupuje po půl století na trh civilních letadel

Japonská firma Mitsubishi Aircraft v sobotu slavnostně představila svůj regionální letoun MRJ pro necelých 100 cestujících. Je to druhý pokus Japonska o vstup na trh civilních letadel po nezdařené epizodě v 60. letech, uvedla agentura Reuters.
"Snili jsme o tom dlouhá léta a čekalo na to celé Japonsko," prohlásil při ceremonii v továrně v Nagoji předseda správní rady Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Hideaki Omija. Mitsubishi Aircraft je dceřinou firmou MHI a jedním z jejích akcionářů je i největší japonská automobilka Toyota.
Firma plánuje prodat minimálně 2 000 kusů letounu, jehož cena je stanovena na 42 milionů dolarů. Na trhu středně velkých regionálních letadel ale vládne silná konkurence a analytici mají podle Reuters pochyby, zda bude Mitsubishi schopna svého cíle dosáhnout.
Letoun by měl nyní absolvovat letové zkoušky. První dodávka je dohodnuta s japonskou leteckou společností ANA Holdings na červen 2017. Původně Mitsubishi plánovala zahájit dodávky v letošním roce.
Svůj první pokus o vstup na trh civilních letadel Japonsko nezvládlo. Konsorcium, které zahrnovalo rovněž Mitsubishi Heavy Industries, vyrobilo v 60. letech pouze 182 kusů letounu YS-11 s turbovrtulovým motorem a přepravní kapacitou 64 míst.
Mitsubishi na nový letoun získala už 191 závazných objednávek. Vedle japonských aerolinek jsou mezi zákazníky i američtí regionální přepravci Trans States Holdings a SkyWest. Podle analytiků ale musí firma prodat několik set letadel, aby alespoň pokryla náklady.
MRJ chce přitáhnout zákazníky především svou úsporností. Díky motoru nové generace od americké firmy Pratt & Whitney spaluje stroj podle Mitsubishi o pětinu méně paliva než letouny podobné velikosti.
Na trhu regionálních letadel bude muset MRJ těžce soupeřit hlavně s produkty brazilského Embraeru, který je největším hráčem v tomto segmentu. Dalším velkým konkurentem je kanadský Bombardier, jehož má ale Mitsubishi šanci překonat, uvádějí analytici.
Zdroj: ČTK