Maloobchodní tržby v ČR v květnu dál rostly solidním tempem

Tržby v maloobchodě v ČR bez aut vzrostly po dubnovém růstu o šest procent v květnu meziročně o 5,4 %. Stouply útraty za všechny druhy zboží. Nejvyšší růst tržeb (23,1 %) zaznamenal prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby. Oznámil to v úterý Český statistický úřad.
Tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci se zvýšily o 10,3 %, za výrobky pro domácnost o 7 %, za počítačová a komunikační zařízení o 4,7 %, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 2,4 % a za oděvy a obuv o 1,7 %. Tržby za potraviny byly v nespecializovaných prodejnách vyšší o 2,4 % a ve specializovaných prodejnách o 2,1 %.
V maloobchodě kromě motorových vozidel se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 0,4 %. Tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně vzrostly o 6,6 %, neočištěné se zvýšily o 5,4 % (v květnu 2015 bylo o jeden pracovní den méně než v květnu 2014). Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 8,3 %, za prodej nepotravinářského zboží o 7 % a za prodej potravin o 2,4 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 98,6 % a byl ovlivněn zejména nižšími cenami pohonných hmot a počítačového a komunikačního zařízení.
"Květnový vývoj maloobchodních tržeb pozitivně překvapil. Je patrné, že příznivý vývoj na trhu práce, růst reálných mezd a pozorovaný pokles nezaměstnanosti se stále více promítají do spotřebitelské důvěry a vedou k vyšší chuti domácností utrácet. Červnový růst spotřebitelské důvěry pak naznačuje, že by měly maloobchodní tržby i v červnu svou dynamiku dále zrychlit," okomentoval data Jakub Seidler, hlavní ekonom ING pro Českou republiku.
"Růst maloobchodních tržeb jde napříč celou ekonomikou a odráží se v něm optimismus domácností, které se nebojí nakupovat ani zboží dlouhodobé spotřeby," dodal Jiří Polanský, ekonom České spořitelny.
Zdroj: ČTK, ČSÚ