Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn odstoupil kvůli skandálu s emisemi z funkce

Generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn odstoupil z funkce, a převzal tím zodpovědnost za skandál kolem manipulací s emisemi u naftových vozů. Winterkorn oznámil rezignaci po středečním zasedání výkonného výboru dozorčí rady koncernu, jehož součástí je i česká Škoda Auto.
Winterkorn je první obětí případu manipulací s emisemi u naftových vozů Volkswagenu. Skandál vyšetřuje řada zemí a česká vláda připravuje svolání těchto typů vozů k bezplatným opravám. Akcie společnosti po propadu o zhruba třetinu za první dva dny týdne ve středu mírně ožily.
"Volkswagen potřebuje nový začátek, a to i na personální úrovni. Svou rezignací k tomu vytvářím prostor," prohlásil Winterkorn. Ujistil, že sám o manipulacích s emisemi nevěděl a že byl zprávami o nich "šokován".
Winterkornovu rezignaci musí přijmout dozorčí rada, která se schází v pátek. Favority na nového generálního ředitele skupiny, jejíž součástí je i česká Škoda Auto, jsou podle médií výkonný šéf sesterské automobilky Porsche Matthias Müller, šéf automobilky Audi Rupert Stadler a hlava vlajkové značky VW Hubert Diess.
Skandál kolem automobilky Volkswagen vypukl v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) firmu obvinila, že u vozů s naftovými motory používala v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku, které ve skutečnosti auta vypouštěla. Volkswagen přiznal, že takto upraveno bylo 11 milionů aut prodaných po celém světě. Jen v USA za to firmě hrozí pokuta až 18 miliard dolarů.
Škoda Auto uvedla, že nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí, montovala je ale do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Podle středeční Mladé fronty Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013.
Český ministr dopravy Dan Ťok sdělil, že je ministerstvo připraveno svolat ke kontrole majitele aut koncernu Volkswagen včetně domácí Škody, které jsou vybaveny motorem TDI s možností obcházet emisní měření. Výrobce by jim měl bezplatně všechny parametry motoru zkontrolovat a v případě potřeby opravit. Podle mluvčího Škody jsou ale všechna dotčená vozidla naprosto bezpečná a plně schopná dalšího provozu.
Německé ministerstvo dopravy popřelo obvinění, že vědělo o technologii, kterou Volkswagen používal k manipulaci s emisemi u naftových vozů. Němečtí prokurátoři ve spolkové zemi Dolní Sasko zahájili předběžné vyšetřování případu.
Skandál tento týden začaly vyšetřovat američtí federální prokurátoři, některé evropské země a také Jižní Korea. Cena akcií Volkswagenu se od pátku do úterka propadla o 35 %, čímž se tržní hodnota firmy snížila o více než 25 miliard eur. Pád akcií Volkswagenu stáhl dolů rovněž akcie dalších evropských automobilek.
Zdroj: ČTK