Bank of America: Skandál Volkswagenu zasáhne na východě Evropy nejvíce ČR a Maďarsko

Skandál německé automobilky Volkswagen s manipulací testů emisí u naftových vozů zasáhne ve střední a východní Evropě nejvíce českou a maďarskou ekonomiku. Hospodářský růst obou zemí by mohly dopady skandálu snížit v nejhorším případě o 1-1,5 procentního bodu, odhadli analytici Bank of America. Pro českou ekonomiku by to například mohlo znamenat, že růstové tempo 2,8 %, které na příští rok odhaduje Česká národní banka, by se mohlo zpomalit až na 1,3 %.
Stejně tak se podle analytiků banky zhorší i bilance obou zemí na běžném účtu, který odráží zejména bilanci zahraničního obchodu. Ekonomiky střední Evropy podporoval v posledních letech vývoz zboží včetně automobilů do Německa a dalších zemí eurozóny. Skandál Volkswagenu, který je majitelem největšího českého výrobce automobilů Škoda Auto, by mohl srazit prodej vozů celé skupiny.
"Význam automobilového průmyslu a silné napojení na německé výrobce staví země střední a východní Evropy do pozice, kdy jsou výjimečně zranitelné dopadem případu Volkswagen," uvedli analytici banky podle agentury Bloomberg. "Česká republika a Maďarsko tím budou zřejmě zasaženy nejvíce," dodali.
Šéf úřadu maďarského premiéra János Lázár ve čtvrtek připustil, že skandál Volkswagenu sníží v příštích letech příspěvek automobilového průmyslu k ekonomickému růstu země. Vláda proto navrhne "akční plán pro hospodářský růst" a přehodnotí předpoklady ekonomického vývoje v rozpočtu na příští rok. Vláda zatím na příští rok odhaduje růst v tempu 2,5 %. V Maďarsku skupina Volkswagen vyrábí motory a vozy koncernové značky Audi.
Podstatně menší bude dopad skandálu na ekonomiky Polska a Rumunska, kde Bank of America očekává snížení růstu o méně než půl procentního bodu. Přímý dopad na Rusko, kde se skupina Volkswagen podílí na tamní produkci automobilů asi pěti procenty, bude omezený. V dlouhodobějším pohledu ale může aféra "Dieselgate" snížit evropskou poptávku po vývozu ruské nafty, který od počátku tisíciletí těží z boomu naftových vozů v Evropě, uvedli analytici.
Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, z toho bylo zhruba 1,2 milionu vozů značky Škoda. Skandál vypukl před dvěma týdny, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů.
Skandál začaly minulý týden vyšetřovat některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.
Zdroj: ČTK