USA podaly na Volkswagen civilní žalobu kvůli manipulacím s emisemi, republikáni se ale automobilku chystají bránit proti hromadným žalobám

Americké federální ministerstvo spravedlnosti podalo na německou automobilku Volkswagen civilní žalobu za porušování zákona o čistotě ovzduší. Úřad firmu žaluje kvůli tomu, že instalovala do zhruba 600 000 svých naftových vozů zařízení, které umožňovalo skrývat při emisních testech vysoce nadlimitní hodnoty emisí oxidů dusíku. Volkswagen by tato žaloba mohla stát miliardy dolarů, sdělil v pondělí činitel ministerstva. Republikáni naopak vypracovali zákon, který by mohl anulovat hromadné žaloby na automobilku ze strany majitelů aut s podvodným softwarem.
Ministerstvo zároveň nevyloučilo, že podá na Volkswagen i žalobu u trestního soudu. "Spojené státy uplatní proti Volkswagenu všechny vhodné kroky, aby dosáhly nápravy v případu porušování zákonů o čistotě ovzduší," citovala agentura Reuters Johna Crudena, který na ministerstvu řídí odbor životního prostředí.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoké hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno 482 000 vozů s dvoulitrovými motory. Později se ukázalo, že problém se týká rovněž 85 000 vozů s třílitrovými motory.
Žalobu ministerstvo vypracovalo společně s EPA a podalo ji u soudu v Detroitu. Poté se má její projednávání přesunout do severní Kalifornie, kde se shromažďují hromadné žaloby proti Volkswagenu.
AKTUALIZOVÁNO (5. 1. 2016, 15.38)
Mezitím republikáni připravili zákon, který by mohl automobilku ochránit alespoň před spory s tisíci majitelů aut s podvodným softwarem, kteří na ni podali kvůli emisnímu skandálu hromadné žaloby.
Zákon pod názvem Fairness in Class Action Litigation, přezdívaný VW Bailout Bill, o němž se má ve Sněmovně reprezentantů hlasovat již tento měsíc, by měl stanovit, že všechny subjekty sdružené pod hromadnými žalobami musejí pro jejich přijetí prokázat, že utrpěly zdravotní či finanční újmu totožného charakteru a rozsahu. Tyto skutečnosti mají být doloženy důkladnými odbornými analýzami. Jinak mají být hromadné žaloby anulovány.
Americká obchodní komora, která patří mezi hlavní stoupence navrhovaného zákona, říká, že má jít v první řadě o žaloby týkající se nezdravotních škod. Oponenti ale tvrdí, že by lidem měla být přiznána možnost bránit se i proti potenciální finanční újmě způsobené dodáním defektního výrobku.
I kdyby ale zákon Sněmovnou reprezentantů prošel, přes Senát by se již dostat neměl, upozornil web The Fiscal Times.
Volkswagen již dříve nabídl majitelům aut, kterých se ve Spojených státech problém týká, dárkový balíček v hodnotě 1 000 dolarů a nyní jedná o podobě masové svolávací akce. Největší skandál v 78leté historii Volkswagenu donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě.
Volkswagen už v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
Zdroj: Volkswagen, The Fiscal Times